איך בונים מצגת

יום שבת, 19 במאי 2012

שאלות ותשובות בנושא קפיצים


שאלה יד - 18 
מה תפקיד הקפיצים ברכב ועל מה משפיעים הקפיצים ?
תשובה יד - 18
תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשילדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
שאלה יד - 145
תאר את עקרונות המבנה ופעולת קפיצי העלים .
תשובה יד - 145
קפיצי עלים בנויים במספר פסי פלדה אחד כלפי השני . הקפיץ מסוגל להעביר את כול הכוחות : בלימה , תאוצה , כוח צד ןכוחות הנגרמים עקב מצב הכביש ומשקל הרכב.
החיסרון החיכוך שנוצר בין פסי הפלדה מקשה את הקפיץ . ניתן להקטין את החיכוך בעזרת חומר פלסטי או שימון .
העלים מחוזקים ביחד בבורג מרכזי ובעזרת חובקים שמחברים את העלה הראשי עם העלים המישניים כדי למנוע שבירתו של עלה הראשי במיוחד בעצירות .
מעגלים את העלים המישנים סביב העלה הראשי כדי לחזקו במידה שנשבר .
שאלה יד - 19
איזה קפיצים מקובלים ברכב , בפני איזה הטרחות עליהם לעמוד וממה הם מיוצרים ?
תשובה יד - 19
תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשילדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
קפיצי עלים מעבירים את כל סוגי הכוחות תאוצה , עצירה , כוחת צד , כוחות משקל הרכב .
סוגי קפיצים :
1. קפיץ עלים .
2. קפיץ בורגי .
3. מוט פיתול .
4. קפיץ אויר .
5. קפיץ הידרופניאומטי .
על הקפיצים לעמוד בפני כוחות כיפוף , לחץ , גזירה ופיתול .
מיצרים קפיצים מפלדה בתוספת מנגן כרום מנדיום .
שאלה יד - 89
מה זה מקדם הקפיץ או קבוע הקפיץ ? מה זה קפיץ פרוגרסיבי ואיזה סוגים של קפיצי פלדה מותקנים ברכב ?
תשובה יד - 89
 תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשילדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
קפיצי עלים מעבירים את כל סוגי הכוחות תאוצה , עצירה , כוחת צד , כוחות משקל הרכב .
קבוע קפיץ זה היחס שבין הכוח הפועל על קפיץ לגודל השקיעה . ככל שהקבוע גדול יותר הקפיץ קשה יותר .
קפיץ פרוגרסיבי זה קפיץ שהקבוע שלו נעשה גדול יותר שהשקיעה גדלה . במילים אחרות הקפיץ נעשה קשה יותר כאשר הקפיץ שוקע כמו בקפיצי עלים כפולים .
סוגי קפיצים :
1. קפיץ עלים .
2. קפיץ בורגי .
3. מוט פיתול .
4. קפיץ אויר .
5. קפיץ הידרופניאומטי .
על הקפיצים לעמודבפני כוחות כיפוף , לחץ , גזירה ופיתול .
שאלה יד - 90
איזה סוגים של קפיצים דפופים משמשים ברכב ומהו יתרונו של קפיץ העלים על קפיץ הבורגי ? איזה טיפול נדרש לקפיץ עלים ?
תשובה יד - 90
קפיץ דפוף בנוי משכבות עלי קפיצים אחד על גבי השני האורכים שונים הקפיץ השלם נראה בצורה ישרה או חצי אליפטי . פסי הפלדה מרופדים במישחת סיכה ובחומר סנטטי כדי להקטין חיכוך ולשפר את הגמישות . קפיץ עלים סופג את זעזועי הדרך ומעביר כוחות אורכיים של עצירת הרכב ותאוצה . הקפיץ תופס הרבה מקום אינו גמיש מספיק ומרים את מרכז הכובד . ובציר קידמיאינו מאפשר סיבוב שלם של הגלגל .
קפיץ בורגי גמיש יותר תופס פחות מקום אבל אינו מסוגל להעביר כוחות תאוצה ועצירה ולכן צריך להקטין מוטות רדיוס מיצבים .
בטיפול בקפיצי עלים יש לבדוק שלמותם ובמיוחד את העלה הראשי יש להקפיד שבין השכבות יש מישחה סיכה או חומר פלסטיק את מישחת הסיכה ניתן להחדיר רק כאשר הקפיץ אינו עמוס .
שאלה יד 148
תאר את הקפיצים השונים שבתמונה (א-ח) . הקפיצים המסומנים באות ח' שונים בצורתם , איך יתכן ששלושתם מתאימים לאותו רכב ?
תשובה יד - 148
תמונה א' - קפיץ בעל שני עלים המופרדים בחומר סינטטי למניעת חיכוך בין העלים מתאים לרכב נוסעים .
תמונה ב' - קפיץ עלים פורגסיבי הקפיץ העליון נכנס  לפעולה כאשר הרכב עמוס סידור זה מאפשר רכות ברכב לא עמוס הקפיץ שייך לרכב משא כבד . הקפיץ העליון תומך ומונע ריכון בפניות חדות .
תמונה ג' - קפיץ פורגסיבי דו - דרגתי של משאית עלה השני שבקפיץ התחתון מעוגל מעל הקצוות של עלה הראשון כדי לתמוך בו כאשר הקצוות שלו נשברות .
תמונה ד' - קפיץ בעל שלש עלים לסרן אחורי של מכונית נוסעים הסרן האחורי אינו מחובר למרכז הקפיץ זה מאפשר חלקוה טובה של העומס .
תמונה ה' - קפיץ פורגסיבי של שני עלים עובי העלים משתנה , במרכז עבה יותר מהקצוות כדי שהעומס יתחלק שווה לאורך העלה .
תמונה ו' - קפיץ פורגסיבי בעל ארבע עליםשהקצוות מרופדות כדי להפריד בין העלים .
תמונה ז' - קפיצים בורגיים פורגסיבים כאשר קוטר החוט ממנו עושים את הקפיץ נעשה דק יותר לקראת הקצה .
תמונה ח' - הקפיץ העליון עשוי ממספר עלים בעלי עובי שווה .
הקפיץ המרכזי בעל פחות עלים כאשר הקצוות מעוגלים .
הקפיץ התחתון בעל שלושה עלים בלבד . כאשר העלים עבים יותר במרכז ונעשים דקים בכיוון הקצוות . לכל הקפיצים נתונים שוים ולכן מתאים לאותו רכב .
שאלה יד - 149
הסבר בדוע מעגלים גם את קצה העלה השני בקפיץ דפוף , כפי שנראה בתמונה ומדוע מתקינים בין עלי הקפיץ פיסות או אפילו כריות של חומר סינטטי .
תשובה יד - 149
קפיץ עלים עשוי מפסי פלדה כאשר בניהם חומר סינטטי או חומר סיכה כדי לשפר את הגמישות הפסים מחוברים יחד בעזרת בורג מרכזי . עלה הראשי מעוגל בקצותיו בשל חיבור לשילדה . הקפיץ מעביר כל סוגי הכוחות , בלימה , תאוצה וכוחות צד.
מעגלים את העלה השני כדי לתמוך בעלה הראשי במידה ונשבר .
שאלה יד - 132 , יד - 91
מהו קפיץ יחיד פרבולי ? באיזה סוגי סרנים משתמשים בקפיץ בורגי ומה יתרונו ? מהם היתרונות והחסרונות של מוטות פיתול ?
באיזה סוגים של סרנים ניתן להשתמש בקפיצים בורגיים ? מה זה קפיץ פיתול ואיך הוא מותקן ברכב ?
תשובה יד - 132 , יד - 91
קפיץ פרבולי עשוי מעלה מרכזי אחד עבה במרכזו ונעשה דק יותר בקצוות .
קפיץ בורגי מורכב במיתלים בלתי תלויים יתרונו מישקל נמוך ואינו תופס מקום רב וקל באחזקה . חסרונו אינו מסוגל לעביר כוחות עצירה , תאוצה וכוח צד . וצריך לייצב את המיתלה בעזרת משולשים או מוטות מיצבים .
מוט פיתול עשוי מוט פלדה בחתך עגול או מרובע או חבילת עלים שיוצרים מרובע הוא מורכב לאורך או לרוחב המכונית ואינו תופס מקום רב . מוט הפיתול יקר יותר מסובך באחזקה .
שאלה יד - 153
תאר את התנהגות הקפיץ בזמן בלימה . מהו ההבדל בין תמונה א' ל-ב' ואיזה שינוי גורם  חלק (1) ?
תשובה יד - 153
בתמונה א' - מראים כיצד בזמן הבלימה הקפיץ נפתח בעזרת מניפה בכוח הפיתול שמפעיל הגלגל הבולם על הסרן ואז עלה הראשי מאבד את התמיכה ועלול להישבר .
בתמונה ב' - מראים את אותו המצב בבלימה . העלה הראשי מחוזק לשאר העלים שלידו בעזרת חובק(1) העלים נשארים צמודים ותומכים בעלה הראשי וזה ימנע שבירתו .
שאלה יד - 221
הסבר מה מיוצג בתמונה ותאר את פעולת המערכת .
תשובה יד - 221
זה סרן אחורי כפול כאשר הקידמי מניע היחידה האחורית  מתרוממת לפי רצון הנהג במיוחד כאשר הרכב אינו עמוס כדי להקטין בלאי , צריכת דלק  וחריקה בפניות .
תמונה ב' - מראים את גלגל האחורי שהוא מורד על ידי מפעיל פיניאומטי ירידת הגלגל נעשית אוטומטית כאשר מעמסים את המשאית זרוע הנידנוד של הגלגל האחורי נשען על נזם הקפיץ של הגלגל הקידמי .
שאלה יד - 70 , יד - 88
מהי מסה מוקפצת ומה מסה לא מוקפצת ? תן תאור עניני !
איזו היא המסה המוקפצת של המכונית ואיזה המסה הלא - מוקפצת ? למה על המסה הלא - מוקפצת להיות קטנה במידת האפשר ?
תשובה יד - 70 , יד - 88
מסה מוקפצת זה המסה מעל הקפיצים וכוללת את המרכב .
המסה הלא מוקפצת נמצאת מתחת לקפיצים וכוללת את המתלה ככל שהמסה הזאת יותר קטנה תנודות הכביש שעובורות למרכב יותר חלשות .
חשוב שהיחס בין מישקל המרכב למישקל המיתלה יהיה כמה שאפשר יותר גדול .
שאלה יד - 170
תאר את מבנה כרית האויר שבתמונה והסבר מהם תפקידי חלקיה . מהו היתרון הגדול בשימוש במערכת קפיצים מסוג זה באוטובוסים ?
תשובה יד - 170
כריות אויר משמשות כקפיצים ובעזרת וסת ניתן לשמור על גובה קבוע ונמוך של ריצפת האוטובוס מהכביש בעומסים שונים וזה מקל על כניסת הנוסעים . גם בסיבובים ריצפת האוטובוס נשארת ישרה .
תפקיד החלקים :
1. כרית גומי שמאפשרת נסיעה גם בחוסר אויר בכריות (1) .
2. פתח ניקוז מים (4) .
3. כניסת לחץ אויר (5) .
4. מכסה עליון (6) .
5. שרוול גומי (7) .
6. בסיס (8) .
7. דיסקת הצמדה פנימית (2) .
8. דיסקת הצמדה חיצונית (3) .
שאלה יד - 147
תאר את המערכת שבתמונה והסבר את יתרונם של כריות אויר בעלות נפח גדול יותר .
תשובה יד - 147
רואים מתלה קשיח בעל ארבע כריות אויר הסרן נתמך לאורך ולרחוב בעזרת מוטות רדיוס(1) ומשולש עליון (2) מוט פיתול מורכב (3) מקטין נידנוד לצדדים ומונע ריכון .
שני בולמי זעזועים (5) בולמים את תנודות הדרך .
כריות אויר גדולות משפרות את הגמישות , משפרות נוחיות הנסיעה ונושאות עומס רב .
שאלה יד - 155
מהם מאפיני המתלה שבתמונה , מהו חלק (1) ולאיזה מטרה הוא משמש ? איזה סוג של כריות אויר רואים בתמונה ומהו תפקידו של חלק (3) ?
תשובה יד - 155
רואים מיתלה קשיח בעל כריות אויר (2) מסוג מפוח כפול . המיתלה שומר גובה קבוע בעזרת וסת גובה קבוע (1) בשל כך גם אין משתנות השפיעה והתכנסות של הגלגלים אפילו במתלה נפרד. 
חלק 3 זה בולם גומי חלול שמונע שקיעת המרכב ואין אויר בכריות .
שאלה יד - 78
מהם היתרונות של קפיצי האויר במיוחד באוטובוסים ? במה עדיף קפיץ העלים על הקפיץ הבורגי  ולמה משתדלים להקטין את המסה הלא מוקפצת במידת האפשר ?
תשובה יד - 78
כריות אויר משמשות כקפיצים ובעזרת וסת ניתן לשמור על גובה קבוע נמוך האוטובוס מהכביש בעומסים שונים וזה מקל על כניסת הנוסעים .
קפיצי עלים בנויים ממספר פסי פלדה אחד מעל השני הקפיץ מסוגל להעביר את כל הכוחות ,כוח הבלימה , תאוצה , כוח צד וכוחות הנגרמים עקב מצב הכביש ומשקל הרכב .
קפיצים בורגיים דורשים מוטות מיצבים , כדי לשאת את אותם הכוחות .
מסה מוקפצת זו המסה שמעל הקפיצים וכוללת המרכב .
המסה הלא מוקפצת נמצאת מתחת לקפיצים וכוללת את המיתלה ככל שהמסה הלא מוקפצת יותר קטנה תנודות הכביש שעוברות למתלה יותר חלשות .
שאלה יד - 169
בעזרת התמונה תאר את המבנה ואופן הפעולה של מערכת קפיצי אויר דחוס .
תשובה יד - 169
בתמונה השמאלית מראים יחידת קפיצי אויר קידמי הסרן מחובר בקשיחות למשולשים(6) לכרית אויר(3) מחובר יחידה (1,2,4) כאשר העומס עולה וכדי שהמרכב לא ירד וסת (5) מגביר את הלחץ בתוך כרית האויר .
בתמונה הימנית מראים יחידת קפיצי אויר של סרן אחורי הסרן נתמך על ידי זרוע הנידנוד(8) ובקצה השני כרית אויר (13,14,15) הכרית מקבלת אויר ממיכלים(7,9) וסת(5) זה וסת גובה קבוע של המרכב לפי המישקל הוסת מחובר למרכב ומוט(10) מחבר את הוסת לסרן . חלק(16) בולם זעזועים .
שאלה יד - 162
התמונה מראה חתך בשסתום ויסות הגובה של מערכת קפיצי אויר . תאר את תפקידו , מיקומו ועקרון פעולתו . מהם שלושת חלקיו העקריים ? רשום שמות החלקים המסומנים במספרים .
תשובה יד - 162
השסתום וסת לחץ אויר כדי לשמור גובה מרכב קבוע לפי המישקל על הרכב . השסתום מחובר למרכב ומוט מקשר אותו לסרן .
חלקיו העיקריים :
 א'. יחידת הפעלה שכוללת את החלקים הבאים :
1. גל הפעלה .
2. בית הקפיץ .
3. גביע הקפיץ .
4. קפיץ .
5. מוט הפעלה .
ב'. שסתום בקרת גובה מכניס או מוציא אויר .
ג'. יחידת השהיה ובלימה מונעת הפעלה בתנודות קטנות . 
שאלה יד - 163
בתמונה רואים את פעולתו של שסתום ויסות הגובה של מערכת קפיצי אויר . תאר את פעולתו במצב מאוזן , בזמן שקיעת המרכב , ובזמן שקיעת גלגל המכונית .
תשובה יד - 163
בתמונה מראים שלושה מצבי הפעלה של שסתום ויסות גובה המרכב במערכת קפיצי אויר .
תמונה א' - מוט הפעלה(5) מחובר לסרן ובמצב הניראה מחובר לשסתום . בתמונה העליונה  המרכב מאוזן ובתמונה התחתונה המנוף יתרומם כאשר הרכב מעומס . מצב זה מסובב את גל הפעלה(1) כדי להפעיל שסתום אויר .
תמונה ב'  - יחידית שסתומי אויר מפקחת על גובה מרכב .שסתום(8)מרים את המרכב ושסתום(6) מוריד את המרכב .
תמונה ג' - יחידת השהייה המכילה שמן הבולם תנועת המנוף(9) שמחובר לגל הפעלה(1) . הבלימה נעזרת בבכונה בתוך שמן .
אופן פעולה :
כאשר המרכב מאוזן מוט הפעלה(5)המחובר לסרן מצד אחד ולשסתום מצד שני מאוזן ושסתומים (6,8) סגורים .
כאשר המרכב שוקע מעומס יחידת השסתומים המחוברת למרכב יורדת ומוט הפעלה(5) מתרומם ואז בוכנה(3) בעזרת קפיץ חזק(4) לוחצת חזק על הפינה בחצי עיגול של גל הפעלה(1)ורוצה לסובב אותו . ונוצרת השהיה בבכונת השהיה(12) שבה הנוזל צריך לעבור מצד לצד במעברים צרים (10,11) ובהמשך השקיעה מוט הפעלה(9) מסובב את גל הפעלה(1)שבו מוט(7) הפותח שסתום(8) ואז אויר דחוס שנכנס דרך פתח(1) יוצא דרך פתחים (1-2)להפעלת כריות אויר שמרימים את המרכב . ואז מוט האיזון(5) מתיישר .
כאשר המרכב מתרומם גבוה מידי מוט הפעלה(5) יורד ואז שסתום אויר(6) נפתח והאויר מכריות יוצא דרך פתח(3) המרכב יורד ומוט הפעלה(5) מתאזן .
שאלה יד - 87
איזה כחות משפיעים על המכונית מלבד הלמות הכביש ? איך קובעים את מקדם התהודות של המרכב ובאיזה תחום עליו להימצא ?
תשובה יד - 87
הלמות הכביש גורמת לתנודות מעלה מטה . בנוסף פועלים על המרכב כוחות עצירה ותאוצה וכוחות רוח צד וכוח צינטפוגלי .
מקדם התהודה זה מספר התנודות המחזוריות של המרכב בדקה . גודל זה תלוי במבנה הקפיצים  במישקל הרכב . ונבדק לגבי כל סרן בנפרד הגודל הרצוי נמצא בתחום 60 עד 100 תנודות בדקה . תנודות פחותות מצביע על קפיצים רכים מידי שגורמים להרגשה כמחלת ים .
שאלה יד - 85
איך בנוי מרכב נושא של מכונית פרטית ולמה הוא מועדף לרכב זה ? מה זה מרכב בטיחותי ?
תשובה יד - 85
מרכב נושא זה מרכב ללא שילדה המרכב בנוי בצורה סגורה הכוללת את תא הנוסעים , את תא המטען ואת תא המנוע . המרכב בנוי מקורות פלדה חלולים והם מרותחים . המבנה קשיח ועומד בעומסים . תא הנוסעים צריך להישאר שלם בתאונה . והחלקים הקידמי או אחורי סופגים את מכת התאונה . בזמן התאונה אסור לדלתות להיפתח מעצמם אבל המיבנה צריך להיות בנוי כך שניתן יהיה לפתוח את הדלתות .
שאלה יד - 203
בשעת נסיעת מבחן במהירות גבוהה , יחסית , נמצא שגלגל ההגה נע מצד אל צד . האם זו תוצאה של חוסר איזון סטטי או שלן חוסר איזון דינמי ? פרט ונמק תשובתך .
תשובה יד - 203
כל חוסר איזון גורם לנידנוד גלגל הגה . חוסר איזון סטטי  גורם לניתור וחוסר איזון דינמי גורם לשיוט ולנדנוד לצדדים .
באיזון הגלגל תמיד עושים איזון דינמי ומתקבל אוטומטית גם איזון סטטי .

עצמאי בשטח

יום שישי, 11 במאי 2012

שאלות ותשובות בנושא בולמים


שאלה יד - 134 , יד - 23
לאיזה מטרה משמשים מיצבים רוחביים ומשככי תנודות ? איך מרגישים שבולם זעזועים לא תקין ואיך ניתן לבדוק אותו ?
מהו תפקידם שלמנתחי הזעזועים , למה יגרום מנחת זעזועים לא תקין , איך מזהים מנחת לא תקין ?
תשובה יד - 134 , יד - 23
מיצב רוחבי מתקנים כדי למנוע נידנוד הרכב מצד לצד ,בנסיעה בכביש משובש או נסיעה בסיבוב .
תפקיד משכך תנודות(בולם זעזעוים) :
1. לבלום את התנודות הנגרמות מגמישות הצמיגים והקפיצים .
2. להצמיד את הגלגל לכביש כדי להגדיל יציבות הרכב .
3. להקטין בלאי המרכב והמתלה .
4. לשפר נוחיות הנסיעה .
מנחת זעזועים לא תקין יקטין בטיחות הנסיעה , בלימה חלשה , תאוצה קשה , חוסר נוחיות לנוסעים .
מזהים מנחת פגום לפי קפיצות האופן בנסיעה , נזילות שמן ועל ידי נידנוד המרכב .
לבדיקה מושלמת דרוש ציוד מיוחד המודד את תגובת הבלם . בולם תקין מתחמם בזמן פעולתו וזה אפשרות נוספת לבדיקה .
שאלה יד - 156 
תאר את תפקידו , פעולתו ומבנהו של מנחת הזעזועים הדו - צינורי .
תשובה יד - 156
תפקיד משכך תנודות(בולם זעזעוים) :
1. לבלום את התנודות הנגרמות מגמישות הצמיגים והקפיצים .
2. להצמיד את הגלגל לכביש כדי להגדיל יציבות הרכב .
3. להקטין בלאי המרכב והמתלה .
4. לשפר נוחיות הנסיעה .
מנחת זעזעוים דו - צינורית  פועל עם שמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני של הבוכנה דרך שסתומים צרים . לשמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני חסר מקום בגלל כניסת מוט הבוכנה ואז עודף השמן עובר לצינור החיצוני דרך שסתום צר . בפעולה זאת השמן מתחמם הצינור החיצוני מלא בחציו בשמן .אסור להרכיב בולם בשיפוע חזק .כדי שהשמן לא יעבור לצינור חיצוני .
שאלה יד - 157
תאר את תפקידו ואת מבנהו ופעולתו של מנחת הזע זועים החד - צינורי .
תשובה יד - 157
תפקיד משכך תנודות(בולם זעזעוים) :
1. לבלום את התנודות הנגרמות מגמישות הצמיגים והקפיצים .
2. להצמיד את הגלגל לכביש כדי להגדיל יציבות הרכב .
3. להקטין בלאי המרכב והמתלה .
4. שפר נוחיות הנסיעה .
בולם זעזועים חד - צינור נקרא גם בלם גז . הבולם מלא בשמן בחלל שבין הבוכנות ומעל השמן נמצאת בוכנה נוספת צפה המפרידה בין השמן לגז חנקן בלחץ 25 בר .
הבולם קל יותר מתחמם פחות והשמן בו אינו מקציף הגז מוסט בין הנפחים כך שלא צריך צינור נוסף ניתן להרכבה בכל מצב .
אופן פעולה :
השמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני דרך שסתומים לשמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני חסר מקום בגלל כניסת מוט הבוכנה עודף השמן דוחף את הבוכנה הצפה והגז נדחס .בפעולת זו השמן מתחמם .
שאלה יד - 154
תאר את ההבדלים העקרוניים שבין משכך תנודות טלסקופי לעמוד קפיצי(עמוד מק - פרסון) . איזה שני סוגים של עמוד מק - פרסון מקובלים מבחינה  מבנית ?
תשובה יד  - 154
בולם זעזועים טלסקופי בולם את התנודות בלבד כאשר בולם זעזועים מק - פרסון משמש גם כציר הצידוד ונושא את מישקל הרכב ומעביר כוחות תאוצה ובלימה ולכן חייב להיות חזק יותר . 
סוגי עמודי מק - פרסון :
1. הבולם מהווה חלק אחד יחד עם חלקי המתלה .
2. מיבנה המאפשר החלפה של הבולם בלבד .
שאלה יד - 96
איך בנוי בולם זעזועיםשל צינור אחד ומהן מעלותיו ?
תשובה יד - 96
הבולם בנוי מצינור אחד שתוכו נע הבוכנה בתוך שמן בבכונה נמצאים שני שסתומים על חוזרים צרים .צד אחד של הצינור מחולק בבכונה צפה המפרידה בין השמן לגז בלחץ של 25 בר . יתרונות :
בזמן שהצינור כלפי מעלה בעומס שהקפיץ מתכווץ בוכנת הגז הצפה משווה את הנפחים ואין צורך בצינור נוסף השמן אינו מקציף הבולם פשוט יותר וניתן להרכיבו בכל מצב .   
שאלה יד - 150
תאר את בולם הזעזועים שבתמונה תוך התיחסות מיוחדת לחלק מספר(1) לאיזו מטרה הופכים  את הבולם כפי שנראה בתמונה (ב) ?
תשובה יד - 150
זה בולם חד צינורי עם שמן חלקו העליון מלא עם גז שמופרד על ידי בוכנה מ"ס(1) חלל(14)מלא בגז שתפקידו לספוג את עודף השמן בזמן שהבוכנה נכנסת ומוט(9) חודר פנימה ותופס מקום של שמן שעובר מצד העליון של הבוכנה .
הופכים את הבולם כדי שהגז יעלה למעלה ואז ניתן לדעת אם לא חסר שמן בבולם על ידי דחיפה מוט .
שאלה יד - 158
השסתום שבתמונה משמש בבולם זעזועים חד - צינורי . תאר פעולתו !
תשובה יד - 158
זה בוכנה של בולם זעזועים שבתוכה נמצאים שני קדחים צרים המצוידים בשסתומי דיסקיות ודרכן עובר השמן שהבוכנה נעה מצד לצד .
בתמונה א' - מראים מצב כניסת הבולם השמן עוברמצד עליון לתחתון .
בתמונה ב' - מראים יציאת הבולם והשמן עובר מצד תחתון לעליון .
שאלה יד - 159
השסתום שבתמונה משמש במנחת זעזועים דו - צינורי . תאר את מבנהו ודרך פעולתו .
תשובה יד - 159
החלק משמש כבוכנה בתוך בולם זעזועים מסוג מק - פרסון . בוכנה(1) מחוברת למוט הבולם(2) על ידי אום(3) כאשר החלק נכנס זורם השמן מצד התחתון של הבוכנה דרך מעבר צר S4  ודרך מעבר B2  הלחץ מרים שסתום על חוזר (9) נגד קפיץ(10) .
כאשר הבולם יוצא עובר השמן מהחלק העליון לחלק התחתון דרך מעבר B1  וצריך להתגבר על שסתום(6) כנגד קפיץ(7) שאותו ניתן לחזק באום(8) .
שאלה יד - 198
בתמונה מנחת זעזועים של מערכת הגה . תאר את מבנהו , פעולתו ותפקידו .
תשובה יד - 198
בתמונה מראים בולם זעזעוים של מערכת היגוי שתפקידה לבלום מכות מהכביש ויחד עם זה לאפשר הפעלה קלה של הגה .
אופן פעולה :
בהפעלה רגילה של הגה עובר שמן בקלות מצד אחד של הבוכנה(10) לצידה השני דרך קדחים שבבכונה .
כאשר הגלגלים מקבלים מכה חזקה לא מספיק השמן לעבור במהירות דרך הקדחים והשסתומים שבבכונה(10) והמכה נבלמת . בזמן כניסת מוט(17) פנימה חסר מקום לשמן שעובר דרך הבוכנה עודף השמן עובר דרך קדח (4) בשסתום הפרדה(5) ואז נפתח שסתום צלחת(6) נגד קפיץ(7) והשמן ממלא את חלל(9) שסגור על ידי שרוול גומי(1) שמתפח .כאשר מוט(17) יוצא חוזר השמן דרך שסתום הפרדה(5) .




               

יום שישי, 4 במאי 2012

שאלות ותשובות בנושא זויות היגוי


שאלה יד - 26
הסבר מה זאת "שפיעת אופנים " ואיך מקבלים אותה . מה זאת זוית הצידוד ?
תשובה יד - 26
שפיעה (קםבר) זה מצב שהגלגל אינו עומד ניצב לאדמה . 
השפיעה נקראת חיובית כאשר חלקו העליון של הגלגל פונה החוצה מהרכב .
השפיעה נקראת שלילית כאשר חלקו העליון של הגלגל נוטה פנימה .
זוית השפיעה המקובלת בערך פלוס מינוס אחד מעלה .
תכונות הזוית :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההגוי .
2. ליצב את הניהגה ביצירת מתיחות במערכת ההגוי ולמנוע רפרוף .
3. להוריד את הלחץ מהמיסב החיצוני בשפיעה חיובית .
שפיעה חיובית חזקה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה החיצוני .
שפיעה שלילית קטנה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה הפנימי .
שפיעה לא שווה בשני הגלגלים תגרום למשיכה בהגה לצד בו השפיעה חיובית חזקה יותר .
זוית הצידוד זה נטיה של ציר הצידוד לכיוון הגלגל ותפקידו :
1. להקל על היגוי .
2. לעזור בהחזרת הגלגלים לכיוון נסיעה ישרה בעזרת מישל הרכב .
במצב זה הרכב נמצא בנקודה הנמוכה ביותר . והפנית הרכב מרימים את המרכב .
זוית הצידוד המקובלת 5 עד 8 מעלות .
שאלה יד - 181
לשם מה ניתנת שפיעת אופנים ומה תהיה התוצאה של שפיעה חזקה או חלשה מדי ? למה תגרום שפיעה לא שווה בשני הגלגלים ?
תשובה יד - 181
שפיעה (קםבר) זה מצב שהגלגל אינו עומד ניצב לאדמה . 
השפיעה נקראת חיובית כאשר חלקו העליון של הגלגל פונה החוצה מהרכב .
השפיעה נקראת שלילית כאשר חלקו העליון של הגלגל נוטה פנימה .
זוית השפיעה המקובלת בערך פלוס מינוס אחד מעלה .
תכונות הזוית :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההגוי .
2. ליצב את הניהגה ביצירת מתיחות במערכת ההגוי ולמנוע רפרוף .
3. להוריד את הלחץ מהמיסב החיצוני בשפיעה חיובית .
שפיעה חיובית חזקה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה החיצוני .
שפיעה שלילית קטנה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה הפנימי .
שפיעה לא שווה בשני הגלגלים תגרום למשיכה בהגה לצד בו השפיעה חיובית חזקה יותר .
שאלה יד - 102
מה זה טרפצית ההיגוי ומה זה שפיעה ? איזו היא זוית השפיעה , מתי היא שלילית ומתי חיובית ?
תשובה יד - 102
טרפצית ההיגוי נוצרת כאשר המרחק בין צירי צידוד הגלגלים גדול יותר מהמרחק שבין זרועות ההיגוי המצוידות בתפוחים (בהגה לא מחולק זה המוט המקשר בין הגלגלים) תפקידה לגרום לכך שבזמן פניה לכל הגלגלים תהיה מרכז פניה משותף .
 שפיעה (קםבר) זה מצב שהגלגל אינו עומד ניצב לאדמה . 
השפיעה נקראת חיובית כאשר חלקו העליון של הגלגל פונה החוצה מהרכב .
השפיעה נקראת שלילית כאשר חלקו העליון של הגלגל נוטה פנימה .
זוית השפיעה המקובלת בערך פלוס מינוס אחד מעלה .
שאלה יד - 27 , יד - 103
הסבר למה נותנים לאופנים הקדמיים שפיעה וגם מצדדים את ציר ההיגוי , למה השפיעה לא צריכה להיות חזקה מדי ?
למה גורמת שפיעה חיובית ומדוע מותקנים לעיתים הגלגלים האחוריים בשפיעה שלילית ? מה זה צידוד ומה הקשר בין שפיעה לצידוד ?
תשובה יד - 27 , יד - 103
שפיעה שלילית מקטינה סטיה לצדדים ומשפרת וציבות הרכב בסיבובים המרחק בין הגלגלים גדול יותר ונשאר קבוע והצמיגים אינם נשחקים ולכן מקובל בציר אחורי .
זוית השפיעה וזוית הצידוד קשורות בניהם והם ניגדיות ואין אפשרות לשנות בניהם , הקטנה האחת תגרום להגדלת השניה הקשר בניהם מקל על היגוי .
זוית שפיעה גורמת לשחיקת צידי הסוליה ולכן עושים אותה קטנה .
שאלה יד - 104
מהי זוית הצידוד ומה זה רדיוס ההיגוי או הפניה ? איך משפיע רדיוס ההיגוי על הנהיגה 
תשובה יד - 104
 זוית הצידוד זוהי הזוית שבין הקו הניצב לכביש לציר הצידוד חלקו העליון של הציר פונה למרכז הרכב .
רדיוס ההיגוי זה המרחק שבין מרכז סולית הצמיג וציר הצידוד .
תפקיד ציר הצידוד :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההיגוי.
2. להחזיר את הגלגלים לכיוון נסיעה ישרה לאחר הפניה .
3. לשמור כיוון נסיעה  ישרה בעזרת משקל הרכב .
4. בעזרתו אפשר להקטיו את זוית השפיעה זוית הגורמת לשחיקת צמיגים .
זוית השפיעה והצידוד קשורות בניהם ואין אפשרות לשנות בניהם הזויות ניגדיות הגדלה האחת תגרום להקטנת השניה .
שאלה יד - 105
איך יש להפנות את הגלגלים בנסיעה במהירות בינונית , כדי שיתגלגלו בצורה מושלמת ואיך בנויה מערכת היגוי בעלת התנהגות סיבוב טובה ?
תשובה יד - 105
יש להפנות את הגלגלים הקידמים כך שמרכז הפניה שלהם יפגש עם המשך מרכז הפניה של הגלגלים האחוריים . כך שלכל הגלגלים יהיה מרכז פניה משותף . לגלגל הפניה לתוך הסיבוב יש זוית גדולה יותר . ברדיוס סיבוב גדול מעל 20 מטר הגלגלים כמעט מקבלים .
שאלה יד - 28 , יד - 29
מה זאת "התכנסות או התרחבות" האופנים הקדמיים , למה מתקינים אותה ומהי מידתה (בערך) ?
מה זאת זוית התבדרות האופנים ואיך  מכוונים את התכנסות או התרחבות האופנים ?
תשובה יד - 28 , יד - 29
התכנסות קיימת כאשר המרחק בין הגלגלים  בחלק הקידמי קטן יותר מאשר בחלק האחורי.
התרחבות קיימת כאשר המרחק בין הגלגלים בחלק הקידמי גדול יותר מאשר המרחק בחלק האחורי .
תפקיד ההתכנסות למנוע שחיקת סולית הצמיג ולייצב את ההיגוי .
לגלגלים רצון להיפתח בהשפעת שפיעה חיובית ובהשפעת הינע אחורי . למכוניות בעלות הינע קידמי ושפיעה שלילית לגלגלים רצון להיסגר .
התכנסות נמדדת במ"מ או מעלות והמידה המקובלת שהפרש 0-3 מ"מ . כיוון התכנסות נעשה אחרון בתהליך המדידה .
התבדרות זה הפרש בין הזיות של הגלגלים הנוצרת בזמן הפנית הגלגלים והמדידה נעשית כאשר מפנים אחד הגלגלים בזוית 20 מעלות ואז זוית הפניה של גלגל אחד שונה מהשני.
את התכנסות או את התבדרות מכוונים על ידי שינוי אורך מוט הקישור . כאשר יש שוני בזוית התבדרות בין המצב שמפנים את אחד הגלגלים ימינה 20 מעלות לגבי הזוית שמפנים את הגלגל השני שמאלה 20 מעלות זה מראה שזרועות ההיגוי כפופות .
התבדרות אופנים עושים כדי לגרום לכך שבפניה לכל הגלגלים יהיה נקודת פניה משותפת הכיוון נעשה בעזרת תפוחי קצות הגה מסרק .
שאלה יד - 120
איך מכונים את ההתכנסות בכלי רכב עם שני מוטות קישור מתכונים ולמה דרוש מכשיר בדיקה אופטי לכוונון הנכון והמדויק של ההתכנסות ? מהו הסדר הנכון של כונון התכנסות והשפיעה ?
תשובה יד - 120
מעמידים שני הגלגלים ישר קדימה וגלגל הגה נמצא במרכז ולא מסתיר את לוח המכונים . מכונים כל מוט קישור בנפרד כאשר בכל גלגל מקבלים מחצית התכנסות .
במכשיר אופטי ניתן לדייק יותר בכיוון כל גלגל וקבלת התכנסות כוללת  דבר שמכשיר המכני אינו מסוגל .
את התכנסות מודדים ומכונים לאחר כיוון השפיעה כי שינוי בזוית השפיעה תגרום לשינוי בהתכנסות . כאשר התכנסות אינה נכונה הצמיגים נשחקים בצורה שיני מסור .
שאלה יד - 114
מהו תפקידם המשותף של השפיעה והצידוד ? הסבר את המושגים צידוד וקדם - אופן ברכב בו ציר ההיגוי ממוסב באופן חופשי בשני מיפרקים כדוריים(תפוחים)!
תשובה יד - 114
שפיעה קם - בר זה מצב שהגלגל אינו ניצב לכביש .
צידוד זה נטיה של הציר שעובר דרך שני מיפרקים כדוריים .
כאשר הכדור העליון פונה פנימה לכיוון מרכז הרכב ,זוית השפיעה המקובלת בערך 1 מעלה , זוית הצידוד המקובלת בערך 5-8 מעלות .
   תפקיד זוית השפיעה :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס היגוי .
2. לעזור בהחזרת הגלגלים לנסיעה ישרה בעזרת מישקל הרכב .
שתי הזויות ביחד מיצבות את הנהיגה , מקלות על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההיגוי ומחזירות את ההגה לכיון נסיעה ישרה . זוית השפיעה והצידוד קשורות בניהם ואין אפשרות לשנותם .
זוית הקידום עובר דרך כדורים  כאשר הכדור העליון מוטה אחורה זוית הקידום חיובית .
תפקיד זוית הקידום להחזיר את הגלגלים לכיוון נסיעה ישרה לאחר פניה ולמנוע רפרופף .
שאלה יד - 115
איך משפיע קדם-אופן ? לאיזה כלי רכב יש מעט קדם אופן או אין קדם-אופן בכלל ולאיזה כלי רכב הרבה קדם-אופן ? מה זו התכנסות או התרחבות ?
תשובה יד - 115
קדם אופן זו הזוית שבין ציר הצידוד לבין הניצב לכביש כאשר הציר נוטה אחורה הזוית חיובית .
תפקיד קדם אופן : 
1. לשמור על נסיעה ישרה היות והקדם גורם למשיכת הגלגל במקום דחיפתו .
2. להוביל את הגלגל בנקודה שלפני מגע של הצמיג והכביש .
3. לעזור בהחזרת ההגה לאחר פניה .
למכוניות עם הינע קידמי אין קדם אופן או הקדם שלילי .
למכוניות בעלות הינע אחורי או למכוניות  בעלות הגה כוח ומכוניות הנוסעות במהירות רבה קדם אופן חיובי יותר.
קדם אופן חיובי גדול יגרום להגה קשה אבל יציב יותר ותמנע ריפרוף .
קדם אופן שלילי יגרום לשיוט הרכב במיוחד בנסיעה מהירה אבל ההגה קל יותר . (הסיבה שהינע קידמי אין קדם אופן הוא שהגלגליםמניעים ומושכים תמיד את הגלגל קדימה ) .
התכנסות קימת כאשר המרחק בין הגלגלים בחלק הקידמי קטן יותר מאשר המרחק בחלק האחורי .
התרחבות קימת כאשר המרחק בין הגלגלים בחלק הקדמי יותר גדול מאשר המרחק בחלק האחורי .
את התכנסות או התרחבות מודדים בעזרת מוט טלסקופי בין החישוקים של הגלגלים ובגובה שווה מהשטח . המידה ניתנת במ"מ .
שאלה יד - 82
מהו רדיוס ההיגוי , מהי מעלתו של רדיוס ההיגוי השלילי ומה מעלתו של רדיוס היגוי "אפס" ?
תשובה יד - 82
רדיוס ההיגוי זה המרחק שבין מרכז המגע של הצמיג והכביש והקו העובר דרך ציר הצידוד .
רדיוס היגוי אפס אינו גורם להפעלת מומנטים על זרועות ההיגוי ואינו גורם לשחיקת צמיגים .
כאשר רדיוס היגוי שללי נוצר מומנט בתחתית מערכת היגוי והגה יציב יותר במיוחד בעצירות .
שאלה יד - 116
איך מודדים את התכנסות במכשיר אופטי ואיך במכשיר מכני ? באיזה מקרים מידת התכנסות גדולה מאוד יחסית ?
תשובה יד - 116
במכשיר בדיקה אופטי מצמידים לגלגלים פנסים המקרינים קרן אור על לוח הניצב במרחק מסוים מן הרכב מעמידים גלגל אחד מכוון ישר לנקודת אפס על הלוח והגלגל השני מראה את מידת התכנסות במעלות או דקות .
בצורה מכנית מודדים את המרחק בין הגלגלים בגובה שווה מהכביש ומידת התכנסות נקבעת על ידי ההפרש בין המידות כאשר השפיעה חזקה יש צורך להגדיל את התכנסות 
שאלה יד - 30 , יד - 179
מה זה "קדם-אופן" , איך מכונים אותו , מה תפקידו ומהי מידתו ?
מהי המטרה של מתן קדם-אופן חיובי ומה תהיה התוצאה של קדם- אופן  חיובי חזק או קטו מידי ? למה יגרום קדם-אופן חיובי לא שווה בשני האופנים ?
תשובה  יד - 30 , יד - 179
קדם אופן זו הזוית שבין ציר הצידוד לבין הניצב לכביש כאשר הציר נוטה אחורה הזוית חיובית .
תפקידי הקדם :
1. לשמור על נסיעה ישרה הקדם גורם למשיכת הגלגל אחרי ציר הצידוד .
2. לעזור בהחזרת הגלגל לאחר פניה .
הזוית נמדדת בעזרת פלס מים מיוחד המוצמד לגלגל . מפנים את הגלגל 20 מעלות החוצה ומאפסים את בועת האויר בפלס של הקידום(קסטר) לאפס .ומפנים את הגלגל לצד הנגדי 20 מעלות וישר ועוד 20 מעלות בגוית אנפה 40 מעלות ורואים על השכלה כמה מעלות יש לזוית הקידום גודל הזוית בין 0 ל- 2 מעלות.
הכיוון נעשה על ידי הטיית ציר הצידוד .
קדם אופן חיובי גדול יגרום להגה קשה אבל יציב יותר וימנע ריפרוף .
קדם אופן שלילי מידי יגרום לשיוט הרכב במיוחד בנסיעה מהירה אבל ההגה קל יותר .
קדם אופן לא שווה בין הגלגלים יגרום למשיכה לצד בו הקדם חיובי קטן יותר .
במכוניות מהירות בעלות הינע אחורי קדם גדול יותר . למוכניות בהינע קידמי אין קידום או הקידום שלילי .
שאלה יד - 206
קדם-אופן תקין בגלגל הימיני וקדם-אופן יותר מדי שלילי בצד שמאל עלול לגרום למשיכת הרכב שמאלה , או דוקא להתבלות הצד החיצוני של הצמיג השמאלי - מה דעתך ? נמק ופרט תשובתך .
תשובה יד - 206
הרכב ימשוך שמאלה לצד בו הקדם קטן ואפילו שלילי ביחס לצד הימני אין השפעה על שחיקת הצמיגים היות והגלגל נשאר ניצב לכביש .
שאלה יד - 32
מה יכול לגרום לרפרוף האופנים הקדמיים ?
תשובה יד - 32
זוית היגוי שפיעה וקידום שגויות . חופש בממסרת ההגה . חופש במפריקים כדוריים . וצירי . חופש בצירי הפניה במיסבים . גלגלים לא מאוזנים . צמיגים בלויים . לחץ אויר לא מספיק ולא אחיד . חישוקים עקומים .
שאלה יד - 118
מהו עקרון אקרמן ומהי טרפצית ההיגוי ואיזה תפקיד עליה למלא ? ממה מורכבת טרפצית ההיגוי ומה עלול לגרום לשינויה ? מהי זוית התבדרות ומה בערך גדולה ? למה מודדים זוית זו ?
תשובה יד - 118
תפקיד טרפצית ההיגוי שעקרון אקרמן מבוסס עליו לגרום לכך שמזמן שמפנים את הרכב לכל גלגל יהיה מרכז פניה משותף עם הגלגלים האחרים כדי למנוע שחיקת צמיגים וליצב את הנהיגה בפניות . כאשר מפנים את הרכב הגלגל הפנימי מקבל זוית יותר גדולה מהחיצוני . הטרפציה נוצרת מהמרחק שבין צירי הפנית הגלגל לבין המרחק שבין מפרקי התפוחים שעל זרועות ההיגוי של כל גלגל והמחוברות במוט קישור .
בהגה לא מחולק כאשר זרועות היגוי כפופות או התכנסות איננה נכונה וגם טרפציה היגוי איננה נכונה .
זוית התבדרות זה הפרש בזויות שבה גלגל אחד פונה בזוית שונה מאשר השני . המדידה נעשית כדי לבדוק תקינות הטרפציה . את המדידה עושים על ידי הפנית גלגל אחד בזוית בסיסית 20 מעלות ורואים כמה מעלות הסתובב הגלגל הנגדי ההפרש בין הזויות בדרך כלל בערך 0 עד 3 מעלות .
התבדרות הגלגלים נגרמת מטרפציה היגוי לפי עקרון אקרמן ככל שהתכנסות קטנה יותר התבדרות גם כן קטנה . ולהיפך כאשר התכנסות גדולה .
כאשר התבדרות שונה במצב של סיבוב הגה ימינה בזוית בסיסית 20 מעלות למצב של סיבוב הגה שמאלה ב - 20 מעלות הסיבה שזרועות היגוי כפופות .
שאלה יד - 183
מהי התבדרות גלגלים ומה תפקידה ? למה תגרום התבדרות גדולה או קטנה מידי ?מה גודלה של זוית הכיון הבסיסית לבדיקת התבדרות ?
תשובה יד - 183
תפקיד התבדרות בגלגלים לגרום לכך שבזמן שמפנים את הגלגלים לכל גלגל יהיה מרכז פניה משותף עם הגלגלים האחרים . כאשר התבדרות אינה נכונה נוצרת שחיקת צמיגים חזקה והרכב אינו יציב בפניות כאשר מפנים את הרכב הגלגל נפנימי מקבל זוית יותר גדולה מהחיצוני . 
זוית התבדרות זה הפרש בזויות שבה גלגל אחד פונה בזוית שונה מאשר השני . המדידה נעשית כדי לבדוק תקינות הטרפציה . את המדידה עושים על ידי הפנית גלגל אחד בזוית בסיסית 20 מעלות ורואים כמה מעלות הסתובב הגלגל הנגדי ההפרש בין הזויות בדרך כלל בערך 0 עד 3 מעלות . ככל שהתכנסות קטנה יותר ההתבדרות יותר קטנה ולהיפך . כאשר התבדרות אינה נכונה נוצרת שחיקת צמיגים חזקה והרכב אינו יציב בפניות כאשר מפנים את הרכב הגלגל נפנימי מקבל זוית יותר גדולה מהחיצוני . 
במצב של סיבוב הגה ימינה בזוית בסיסית 20 מעלות למצב של סיבוב הגה שמאלה 20 מעלות זה מראה שזרועות ההיגוי כפופות .
שאלה יד - 119
מתי חייבים בכל מקרה לבדוק את זוית ההתבדרות ואיך מודדים אותה במכשיר בדיקה אופטי ?
תשובה יד - 119
את הבדיקה עושים כאשר צמיגי הרכב חורקים בפניות וחוסר יציבות בפניות .בבדיקה מפנים את הגלגל הפנימי לסיבוב 20 מעלות והגלגל החיצוני צריך להסתובב פחות 17 מעלות הפרש עד 3 מעלות אותו דבר עושים בגלגל הנגדי וצריך לקבל אותו הפרש  כדי לדעת שהזרועות ישרות .
במכשיר בדיקה אופטי ניתן לקבל תוצאות מדויקות יותר .
שאלה יד - 165
השרטוט מראה מדידה של טרפצית היגוי במצב כלשהו . היצרן דורש התכנסות כוללת של '20 + . האם התכנסות מכוונת לפי דרישת היצרן ? במידה ולא תאר דרך פעולתך ! גלגל ההגה מכוון ישר קדימה .
תשובה יד - 165
יש לכוון את מוט המקשר של הגלגל בצד ימין עד שהגלגל יגיע למצב '10 + מצד '30 + .
ואת הגלגל השמאלי יש לכוון כך שנקבל '10 + ממצב '30 - ואז התכנסות הכוללת תהיה '20 + .
שאלה יד - 166
גלגל הגה מכוון ישר קדימה וההתכנסות כפי שנראה בשרטוט . היצרן קבע התכנסות של '30 + (התכנסות כוללת) . תאר את דרך פעולתך !
תשובה יד - 166
יש לכוון את המוט המקשר בין הגלגל בצד שמאל עד שיגיע למצב של '15 + ממצב '20 - 
ואת הגלגל הימיני לא צריך לכוון כי הוא מחובר נכון ואז תתקבל התכנסות כוללת של '30 + .
שאלה יד - 71
הסבר בצורה מפורטת את המושג מרכז ריכון .
תשובה יד - 71
מרכז הריכון זו הנקודה שסביבה הרכב מתנדנד מצד לצד .בהשפעת כוח צטפורגלי בסיבובים או שיבושים בכביש . בסרן קשיח מרכז הריכון קבוע ,במתלה בלתי תלוי מרכז הריכון משתנה . חשוב שמרכז הריכון יהיה קרוב למרכז הכובד כדי לייצב את הרכב במיוחד בסיבובים . מימבים מקטנים את הריכון .(כאשר השיפוע ציר הריכון פונה לציר קידמי לרכב תכונות של תת היגוי . כאשר שיפוע ציר הריכון פונה אחורה לציר אחורי לרכב תכונות של על היגוי . כאשר ציר הריכון מקביל למרכב לרכב התנהגות ניטרלית ) 
שאלה יד - 121 
הסבר בקצרה את המושגים תת - היגוי , על - היגוי , היגוי ניטרלי . איזה סוגים של כלי רכב נוטים להתנהג בכל אחת מצורות היגוי אלה ?
תשובה יד - 121
כאשר לרכב תכונות של תת היגוי בזמן פניה הכוח הציטנפוגלי פועל על כל הרכב בכיוון החוצה וגורם לכך שבגלגלים קידמיים נוצרת החלקה החוצה גדולה יותר מאשר גלגלים אחוריים ואז הרכב פונה לסיבוב פחות מאשר הנהג סובב את גלגל הגה . המכונית מתנגדת לכניסה לסיבוב . תכונה זו חיובית ומגדילה את יציבות הרכב ושליטה בנסיעה בקו ישר . תכונה זאת תימצא ברכב שלו שפיעה חיובית , מישקל גבוה על הציר הקידמי 
לחץ אויר נמוך יותר בגלגלים קידמיים והניע קידמי .
כאשר לרכב תכונה של על היגוי בזמן הפנית הרכב הכוח הצינטפוגלי פועל על הרכב בכיוון התוצה וגורם לכך שבגלגלים אחוריים נוצרת  החלקה החוצה יותר מאשר בגלגלים הקידמיים .והרכב ניכנס חזק בסיבוב יותר מאשר הנהג סובב את ההגה  ואפילו יש צורך במקרים מסוימים לסובב את הגה חזרה . תופעה זו מסוכנת והרכב אינו שומר על כיוון נסיעה ישרה . תופעה זו תימצא בכלי רכב שלהם : עודף מישקל בחלק האחורי , מנוע אחורי , הינע אחורי , לחץ אויר נמוך בגלגלים אחוריים , מיתלה חופשי , מיתלה חופשי ,בולמי זעזעוים פגומים וצמיגים דיאגונלים .
תכונה של היגוי ניטרלי תימצא ברכב שאין בו תכונות של על היגוי ותכונות של תת היגוי והיגוי מתבצע כפי שהנהג סובב את גלגל הגה והרכב יסטה במידה שווה בשני הצירים בהשפעת רוח צד .
שאלה יד - 52
מה זה "תת - היגוי" ומה יכול לגרום לתת - היגוי  מוגזם ?
תשובה יד - 52
    כאשר לרכב תכונות של תת היגוי בזמן פניה הכוח הציטנפוגלי פועל על כל הרכב בכיוון החוצה וגורם לכך שבגלגלים קידמיים נוצרת החלקה החוצה גדולה יותר מאשר גלגלים אחוריים ואז הרכב פונה לסיבוב פחות מאשר הנהג סובב את גלגל הגה . המכונית מתנגדת לכניסה לסיבוב . תכונה זו חיובית ומגדילה את יציבות הרכב ושליטה בנסיעה בקו ישר . תכונה זאת תימצא ברכב שלו שפיעה חיובית , מישקל גבוה על הציר הקידמי , לחץ אויר נמוך יותר בגלגלים קידמיים והניע קידמי .
שאלה יד - 53
מה זה "על - היגוי" ומה יכול לגרום לעל - היגוי מוגזם ?
תשובה יד - 53
כאשר לרכב תכונה של על היגוי בזמן הפנית הרכב הכוח הצינטפוגלי פועל על הרכב בכיוון התוצה וגורם לכך שבגלגלים אחוריים נוצרת  החלקה החוצה יותר מאשר בגלגלים הקידמיים .והרכב ניכנס חזק בסיבוב יותר מאשר הנהג סובב את ההגה  ואפילו יש צורך במקרים מסוימים לסובב את הגה חזרה . תופעה זו מסוכנת והרכב אינו שומר על כיוון נסיעה ישרה . תופעה זו תימצא בכלי רכב שלהם : עודף מישקל בחלק האחורי , מנוע אחורי , הינע אחורי , לחץ אויר נמוך בגלגלים אחוריים , מיתלה חופשי , מיתלה חופשי ,בולמי זעזעוים פגומים וצמיגים דיאגונלים .

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש