איך בונים מצגת

יום ראשון, 25 ביולי 2010

הרכב המנועי - מערכת סיכה

לשמן הסיכה של המנוע ארבעה תפקידים :

1 . למנוע מגע בין חלקי המתכת

2 . לעזור בהולכת חום מן המנוע .

3 . לנקות את חלקי המנוע תוך סיכתם .

4 . ליצור אטימה בין טבעות הבוכנה ובין דופן הצילינדר , כדי למנוע את מעבר גזי השריפה לבית ארכובה .

החלקים שצריכים שימון הם : כל החלקים הנעים , הצילינדרים , הבוכנות והטבעות , מיסבי גל הארכובה , הטלטל , פין הבוכנה , קנה השסתום , הפיקות , הגלגילונים וכל גלגלי השיניים .

חומרי הסיכה מופקים משני סוגי חומרי גלם :

1 . מינרליים .

2 . אורגניים .

לחומרי הסיכה סוגים שונים , בהתאם לתפקידי הסיכה השונים .

השמן צריך להיות נקי מכל גוף זר ומנוזלים מזיקים , העלולים לשנות את איכות השמן ואת תכונותיו .

יש להקפיד על החלפת שמן תדירה , לפי הוראות יצרן .

השמן מתחלק לכמה דרגות בהתאם לצמיגות . מנוע הפועל בטמפרטורה גבוהה יש לסוך אותו בשמן סיכה צמיג יותר מאשר מנוע הפועל בטמפרטורה נמוכה יותר .

שיעור הצמיגות נמדד ביחידות מידה , שנקבעו על ידי איגוד מהנדסי המכוניות באמריקה ( S.A.E) . ככל שהמספר ליד S.A.E גדול יותר , הוא מציין שמן סיכה סמיך יותר ( צמיגות גדולה יותר ) .

נקודת הקיפאון של שמני סיכה היא הטמפרטורה בה השמן מתחיל להפך למוצק .

נקודת התלקחות של שמני סיכה היא הטמפרטורה בה מגיעה התאדות השמן לדרגה שגפרור מודלק שמקרבים אותו לשמן יגרום ללהבה רגעית .

נקודת הבעירה של שמני סיכה היא הטמפרטורה שתגרום לבעירה בלתי פוסקת של אדי השמן אם יודלק .

השמן אינו בלה , אך במשך הזמן נעשה דליל יותר והוא עלול להתלכלך .

הסיבות שהשמן מתלכלך :

1 . אבק נכנס דרך הקרבורטור וחלק קטן מהאבק עובר גם את טבעות הבוכנה ומגיעה לבית ארכובה . לכלוך זה יחד עם הלכלוך אשר נכנס דרך צינור האוויר של בית הארכובה מתערב בשמן .

2 . פירורי המתכת של החלקים הנעים מתקלפים ומתערבבים בשמן הסיכה .

3 . המים , הנוצרים בעת השריפה , עוברים דרך אטימת הטבעות בצורת קיטור ומתעבים בבית הארכובה . מים אלה מתערבבים בשמן ובלכלוך ויוצרים עיסה סמיכה הסותמת את מעברי הסיכה .

4 . שימוש מוגזם במשנק הקרבורטור גורמת לכך שתערובת דלק עשירה מדי נכנסת לתוך הצילינדר . עודף בנזין נשאר במצב נוזלי , ועובר דרך הטבעות אל בית הארכובה ומתערבב שם עם השמן והשמן מאבד מצמיגותו .

מבנה מערכות הסיכה :

משאבות השמן :

משאבות השמן קבועות מחוץ או בתוך בית ארכובה והן מופעלות על ידי גלגל חלזוני או תשלובת קונית- בורגית באופן ישיר מגל הפיקות . למשאבות השמן שלושה סוגים עיקריים : משאבות שיננית , משאבות כפות ומשאבות בוכנה .

במשאבת השיננים מניע גל הפיקות גלגל שיניים , עמו נמצא בתשלובת גלגל שיניים דומה לו . השמן נדחף אל החלל , שמסביב לגלגלי השיניים , ומשם אל צינור ההזנה . השיניים המשולבות מונעות את חזירת השמן בין השיננים ובין נקודת המוצא , ודוחפות את השמן לפתח ההזנה . כמו בכל משאבה , נחוץ גם כאן ליצור ריק , כדי לינוק את השמן מאמבט השמן . ריק זה נוצר תוך סיבוב גלגלי השיניים כאשר הנפח , שבין השן של שינן אחד ובין השקע המתאים בגלגל התיאום , הולך וגדל בזמן הסיבוב .

למשאבה יש שסתום ביטחון , המוחזק סגור על ידי קפיץ . כאשר הלחץ בצד ההזנה של המשאבה עולה מעל המותר נפתח השסתום , וצד ההזנה מתחבר לצד היניקה . השמן עובר אז במעגל סגור בתוך המשאבה עד שהלחץ יורד .

מחווני השמן :

במערכת השמן של המנוע נמצאים שני מחווני שמן . מחוון אחד מורה על לחץ שמן במערכת , והשני על מפלס השמן באמבט השמן .

מחוון לחץ השמן מורכב על לוח המחוונים והוא מורה על הלחץ השורר במערכת הסיכה . המחוון מחובר לצינור שמן , והצינור מחובר לקדחי הספקת השמן בחטיבת הצילינדרים . לחץ השמן במערכת פועל על דיאפרגמה שבתוך המחוון , ומניע את המחוון על גבי מד הלחץ .

סיבות ללחץ גבוה : 1 . אם ייסתם המעבר באחד המקומות . 2 . אם נוסיף שמן חדש למערכת .

סיבות ללחץ נמוך : 1 . אם יהיה חופש גדול מידי במיסבים .

קנה טבילת השמן הוא מוט פשוט , החודר לבית הארכובה דרך חור קטן בצד בית הארכובה , ליד פתח מילוי השמן . יש סימנים על המוט , המורים על כמות השמן .

יום שבת, 17 ביולי 2010

הנדסת תנועה - חזרה המשך

1). רמת-השרות בפקק תנועה היא - F (הגרועה ביותר) ובעת שמושגת הקיבולת - E .

בשעה 02:00 של יום חול רמת השרות בנתיבי-איילון היא A והיחס V/C קטן מ - 0.1 .

2). כשעוברים בכביש משיפוע -2% לשיפוע 0% יש בכביש עקום אנכי קעור (עקום אנכי המחבר קטע לקטע אחר בעל שיפוע שערכו באלגברי גדול יותר בכוון הנסיעה) .

כשבכביש עוברים משיפוע 0% לשיפוע 2% וממנו לשיפוע -5% אז יש בכביש (לפי הסדר הנ"ל) : עקום אנכי קעור ועקום אנכי קמור .

הדרך עולה ויורדת מנקודה א' לנקודה ב' באופן שמקבלים 4 ישרים ששיפועיהם 0% , 4% , 2% , -4% . לכן שלושת עקומים האנכיים שביניהם הם (החל ב- 0%) הם : קעור - קמור - קמור .

3). היחס נפח לקיבולת נע בין 0 ל - 1 (נקרא A/C) .

4). המהירות שבה , או לאט ממנה , נוסעים 85% מכלי-הרכב היא המהירות האופיינית .

בקטע-דרך נמדדו מהירויותיהם של כל כלי הרכב . מתוך 400 כלי רכב נמצאו 40 כלי רכב שנסעו מעל למהירות המרבית המותרת . לכן אפשר להגיד ש : כל כלי הרכב שנסעו מעל למהירות המרבית המותרת נסעו גם מעל למהירות האופיינית . בגלל :

40 /400 * 100 = 10% 100% - 10% = 90% 90% > 85% .

בסקר מהירות נמדדו המהירויות של 200 מכוניות בקטע דרך . נמצא כי 40 מכוניות נסעו במהירות הגבוהה מהמהירות המרבית המותרת (ממ"מ) בקטע זה - המהירות האופיינית גבוהה מה-ממ"מ . כי : 40 / 200 * 100 = 20% 100% - 20% = 80%

*5). בהחלט סביר שבשעה 2 בלילה ובשעה 8 בבוקר בנתיבי-איילון (ביום חול) נפחי-התנועה יהיו שווים .

6). כשהמהירות הנסיעה גבוהה יותר , אז תמיד , הצפיפות נמוכה יותר . כשהמהירות עולה גם רמת-השרות עולה .

המהירות הגבוהה ביותר בדרך מושגת ברמת שרות A .

7). דרך מס' 483 היא :דרך אזורית שכיוונה הכללי מזרח/מערב .

דרך שמספרה 411 היא : דרך לא-עירונית אזורית שכוונה הכללי מזרח-מערב . דרך מס' 85 היא : דרך ראשית הנמצאת בצפון הארץ וכוונה מזרח מערב .

8). דרך אזורית בינעירונית היא : דרך המחברת ישוב עירוני או דרך ראשית עם כמה ישובים לא עירוניים .

9). נקודה א' נמצאת בגובה 280 מ' . נקודה ב' (במרחק 500 מטרים ממנה) נמצאת בגובה 260 מ' . לכן השיפוע של הקטע מ-א' ל-ב' הוא בממוצע : 260 - 280 = -20 -20 / 500 = -0.04 = -4% .

נקודה א' נמצאת בגובה 1,000 מ' . נקודה ב' (במרחק 1,500 מטרים ממנה) נמצאת בגובה 1,060 מ' . לכן השיפוע של הקטע מ-א' ל-ב' הוא בממוצע : 1,060 - 1,000 = 60 60 / 1,500 = 0.04 * 100 = 4%

השיפוע מנקודה א' לנקודה ב' הוא -4% והמרחק בניהם 700 מטרים . אם גובה הנקודה א' הוא 400 מטרים (מעל פני הים) אז גובה נקודה ב' הוא : 372 מטרים . בגלל :

700 * 0.04 = 28 400 - 28 = 372 .

בין הנקודות א' , ב' יש דרך ששיפועה הממוצע 2% . נקודה א' גבוהה מנקודה ב' ב - 200 מטרים . אורך הדרך בין א' ל - ב' הוא : 10 ק"מ . כי : 2% = 0.02 200 / 0.02 = 10,000 .

10). בקטע-דרך שבו 4 נתיבים וארכו 400 מטרים נספרו ברגע מסוים 48 כלי-רכב בסך הכל . לכן הצפיפות היא : באורך דרך של 1 ק"מ נספרו :48 * 2.5 = 120 בנתיב אחד :120 / 4 = 30 .

בקטע-דרך שבו 3 נתיבים וארכו 400 מטרים נספרו ברגע מסוים 36 כלי-רכב בסך הכל . לכן הצפיפות היא (בכלי-רכב לק"מ-נתיב) : באורך דרך של 1 ק"מ נספרו :36 * 2.5 = 90 בנתיב אחד :90 / 3 = 30 .

בקטע-דרך שבו 3 נתיבים וארכו 300 מטרים נספרו ברגע מסוים 45 כלי-רכב בסך הכל . לכן הצפיפות היא (בכלי-רכב לק"מ-נתיב) : באורך דרך של 1 ק"מ נספרו :45 * 3.3 = 148.5 בנתיב אחד :148.5 / 3 = 49/5 .

בקטע-דרך נספרו בחצי-שעה (30 דקות) 200 אוטובוסים , 260 מכוניות פרטיות ועוד 50 משאיות גדולות (3 סרנים) . לכן נפח-התנועה בקטע-דרך הוא : 1460 יר"מ/שעה . כי :

260 + (200 * 1.6) + (50 * 3) = 730 730 * 2 = 1460

בקטע-דרך שבו 2 נתיבים ואורכו 600 מ' נספרו ברגע מסוים 48 כלי רכב . לכן הצפיפות היא בממוצע (בכלי רכב לק"מ/נתיב) 40 . כי : 1,000 / 600 = 1.6 48 * 1.6 = 76.8 76.8 / 2 = 38.4 .

11). מאפייני הרכב הקשורים בתנועת הרכב נקראים מאפיינים קינמטיים .

12). צפיפות התנועה מבוטאת ביחידות : כלי-רכב לק"מ-נתיב .

13). נפח התנועה המרבי האפשרי מתקבל כאשר : הנפח שווה לקיבולת הדרך . היחס נפח/קיבולת שווה 1 . הצפיפות בינונית - לא גבוהה ולא נמוכה . המהירות בינונית - לא גבוהה ולא נמוכה

נפח-התנועה נמדד ביחידות כלי-רכב לשעה .

14). בנתיבי-איילון יש : שני כבישים ובכ"א 2-3 נתיבים .

ב"כביש גהה" (דרך מס' 4) יש : שני כבישים ובכ"א 2-3 נתיבים , ועתה מגדלים את מס' הנתיבים .

15). במידרג הדרכים העירוניות רצוי מאוד : ליצור צמתי-קמץ (הסתעפויות) בין רחובות במידרג שונה . יש להקטין את מספר הצמתים ברחובות עורקיים .

16). בדרך מאספת עירונית הנגישות מהווה : מטרה השווה בחשיבותה לעבירות . תפקידיו העיקריים של רחוב מאסף הם : קשר בין הרחובות הראשיים והמקומיים .

17). נתיבי-איילון הם דוגמא טובה של : דרך עירונית מהירה . בדרך מהירה עירונית מצמצמים את הנגישות לטובת העבירות .

18). זכות-הדרך של רחוב מאסף דו-נתיבי שבו שני מפרצים לחניה במקביל עשויה להגיע לרוחב של - 19 מטרים . זכות הדרך היא : סה"כ של רוחב הדרך .

19). כדי להגביר את נוחות הנוסע בעקום האופקי כשהכוח הצנטריפוגלי מנסה להעיפו הצידה כדאי :להגדיל את הרדיוס האופקי ולהקטין את מהירות הנסיעה.

20). אם רכב נוסע 10 מטרים בשניה אז מהירותו : 36 קמ"ש 10 * 3.6 = 36 . אם רכב נוסע 72 קמ"ש אז מהירותו 20 מטרים בשניה : 72 / 3.6 = 20 .

רכב עובר 6 ק"מ ב - 5 דקות . לכן מהירותו היא : 20 מטרים בשניה . כי : 6 = 6000 5 = 300 6000 / 300 = 20 .

21). מקדם החיכוך בין הצמיג והכביש הוא : אינו תלוי למעשה במהירות וגם לא במשקל הרכב . 0.6 בכביש יבש , 0.3 בכביש רטוב בשמן 0.1 .

רכב פרטי שמשקלו 800 ק"ג עומד על הכביש בתוך כתם שמן וגלגליו נעולים . כדי לדחפו במהירות קבועה יידרש כוח של : 80 ק"ג . כי : 800 * 0.1 = 80 .

רכב שמשקלו 800 ק"ג עומד על כביש יבש וארבעת גלגליו נעולים כדי לגרור אותו במהירות קבועה כשגלגליו נעולים יידרש כוח של : כ - 500 ק"ג . כי : 800 * 0.6 = 480 .

22). מהחתך לרוחב של הדרך ניתן לדעת : את מספר הנתיבים ואת השיפוע לרוחב של הכביש .

23). ברחוב ללא מוצא - מגדילים נגישות , מקטינים עבירות .

24). מהירות התכן של הדרך : גבוהה בדרך כלל מהמהירות המרבית המותרת , או שהיא שווה לה . גדולה כמעט תמיד מהמהירות האופיינית .

המהירות האופיינית שנמדדה בקטע-דרך הייתה 87 קמ"ש והמהירות המרבית של רכב שנסע בקטע נמדדה כ - 105 קמ"ש . המהירות המרבית המותרת באותו קטע היא 80 קמ"ש . לכן סביר שמהירות התכן של קטע הדרך היא : 90 קמ"ש .

25). דוגמאות טובות של אבזרי-דרך הן : תמרורים , תאורה בדרך ובסביבתה , מעקות , גדרות הפרדה והתקני תנועה ובטיחות אחרים

26). במצב של "פקק-תנועה" : נפח התנועה נמוך , המהירות נמוכה מאוד , הצפיפות גבוהה מאוד . הערך V/C (יחס נפח/קיבולת) הוא 0 .

*27). במידרג הדרכים הבינעירונים רצוי מאוד : ליצור צמתי-קמץ (הסתעפויות בין רחובות השונים זה מזה במידרג .

28). בתכנון דרך מהירה התקבל האומדן הבא לזרימת-התנועה במשך 10 דקות : 350 מכוניות פרטיות , 60 משאיות רגילות , 25 משאיות גדולות (3 סרנים ומעלה) ועוד 60 אוטובוסים . לפי האומדן הזה מספיקים לתנועה : שלושה נתיבים .

350 + ( 60 *2 ) + (25 * 3 ) + ( 60 * 1.6 ) = 641 בשעה : 641 * 6 = 3846 בתכנון נתיב לוקחים 1,800 יר"מ/שעה/נתיב לכן : 3846 / 1800 = 2.1

29). בדרך עירונית עורקית תקנית יש מיפרדה שרוחבה 6 מ' . בכל צד של הדרך יש מדרכה שרוחבה 4 מ' ונתיב חנייה שרוחבו 2.5 מטרים . בדרך יש שלושה נתיבי-נסיעה בכל כיוון . המשפט הנכון לדרך הזאת : בדרך יש שני כבישים ברוחב 13 מ' כל אחד כי : ( 3.5 *3 ) + 2.5 = 13 . רוחב זכות הדרך הוא :

( 3.5 * 3 ) + 2.5 + 4 = 17 17 * 2 + 6 = 40 .

זכות-הדרך של רחוב עורקי תקין שבו שלושה נתיבים לכל כיוון , עשויה להגיע לרוחב : 35 מ' .

דרך הנמצאת בשולי השכונות והרובעים , תחברת בין הרובעים , משרתת תנועה עוברת ומפזרת את התנועה מהדרך הבינעירונית לרשת הרחובות המאספים היא : דרך עורקית .

בדרך עורקית לנגישות יש תפקיד משני בהשוואה לעבירות .

30). בקטע דרך חד-סיטרי בדרך מהירה שבו 4 נתיבים נמדד בשעה נפח-תנועה של 4,000 יר"מ לכן אפשר לומר כי : הערך V/C לשעה הזאת כ - 0.5 . בגלל שבדרך מהירה יש בכל נתיב 2,000 יר"מ לנתיב זאת אומרת בדרך מהירה של 4 נתיבים יש 8,000 יר"מ בשעה

v/c = 4,000 / 8,000 = 0.5 .

בנתיבי איילון בקטע מסוים יש 3 נתיבים בכיוון אחד . לכן נפח התנועה הכללי בהם (בכולם יחד) עשוי להגיע לכ - 5,500 יר"מ בשעה . בגלל : בנתיב יש 1,800 יר"מ בשעה כפול 3 נתיבים .

31). ביטול צומת (ביטולו כליל , לא המרתו במחלף) יבוא בחשבון אם : יש שיפועים גדולים לאורך בדרכי הגישה . יש בו שדה ראיה מוגבל שאי אפשר להגדילו .

32). אם מחלף כולל צמתים במפלס אחד , אזי הוא נקרא "מחלף חלקי" .

33). בנתיבי איילון בתל אביב : רוב המחלפים הם מסוג מעויין

34). רצוי שמסלולי התנועה בצומת ייחתכו - בזווית ישרה , פחות או יותר .

35). אחד החסרונות שבמחלף עלה תלתן מלא הוא : שהוא יוצר השתזרויות אם אין לו דרכים מאספות/מחלקות .

36). "מיפרד" הוא : שני כבישים העוברים זה מעל זה ללא מעבר רכב ביניהם .

37). הוספת איי-תנועה בצומת (מרומזר או רגיל) : מאפשרת חציה בטוחה יותר של הולכי-רגל .

38). תאונות חזית/אחור ניתן למנוע ע"י נתיבי-האטה .

39). מהנדס התנועה שואף : להדגיש את כיוון התנועה הראשי בצומת ולמתן את המשני .

40). בצומת מדורג , בהשוואה לצומת צלב רגיל - במקום 32 ניגודים בצומת הצטלבות מלא יש בשני הצמתים (צמתי-קמץ) יחד רק 18 ניגודים ומהם רק 6 של חיתוך במקום 16 במקור .

בצומת מדורג יש (בהשוואה לצומת צלב) : פחות חיתוכים , פחות התמזגויות ופחות היפרדויות .

41). במחלף עלה-תלתן - מחלף שבו מבצעות הפניות שמאלה באמצעות לולאות ימינה . במחלף עלה-תלתן מלא : אין צמתים במיפלס אחד . אחד החסרונות שבמחלף עלה-תלתן הוא : ששטחו גדול .

42). אחד היתרונות שבמחלף יהלום הוא - ששטחו קטן .

43). שטח הצומת הוא - צוואר הבקבוק של קיבולת מערכת התעבורה

44). אם מקטינים את מספר הצמתים בקטע דרך : אין שינוי במספר התנועות בצמתים הנותרים .

45). איי-תנועה בצמתים מסייעים : בהמרת קונפליקטים מחיתוך להיפרדות ולהתמזגות . מוטב לתת איים גדולים , אפילו מעטים .

בהקטנת מספר הקונפליקטים והתנועות בצומת . בהקטנת שטח הקונפליקטים .

46). לפי "הכלל הגדול" בתכנון צומת : יש להגדיל את הרדיוס ולהרחיב את הנתיב ביציאה מהכביש הראשי למשני בצומת .

47). במחלף חצוצרה : מחלף חצוצרה הוא בכלל מחלף מלא , למרות שיש לו רק שלוש זרועות .

48). ייעודו החשוב ביותר של הרימזור הוא : הגברת ניצול קיבולת הצומת ע"י קיצור זמני העיכוב . צימצום העיכובים והגברת ניצול קיבולת הצומת .

49). עיריית תל-אביב רשאית להציב בעצמה ללא אישור נוסף : תמרורי אזהרה , רובם ככולם .

הצבת תמרורים ותחזוקתם הם תפקידיה של : רשות תימרור מקומית

50). הוספת מיפרדות ואיי-תנועה בגישות לצומת (מרומזר או לא מרומזר) : מאפשרת חצייה בטוחה יותר של הולכי רגל .

מיפרדה מפרידה בין שני כבישים באותה דרך . גדר בטון לאורך אמצע הדרך בין הכבישים , החוצצת בין התנועות הנגדיות .

51). בצומת קמץ נמנו בשמונה השעות העמוסות ביותר 14,000 יר"מ ( מהם 5,000 יר"מ בפניות חופשיות ימינה , 1,000 יר"מ בתנועות המישניות ועוד 8,000 יר"מ בתנועות הראשיות) . לפי הספירות האלה : לא יהיה רמזור בצומת בכלל . כי : אין 1,500 יר"מ בתנועות המשניות .

בצומת נספרו ב - 8 השעות העמוסות ביותר 12,000 יר"מ , מהם 3,000 יר"מ בפניות חופשיות ימינה . 2,000 יר"מ בתנועות המשניות והיתר בתנועות ראשיות : עומד בהצדק רק אם היו הרבה תאונות חזית/צד . כי : 12,000 - 3,000 = 9,000 9,000 > 8,000 .

52). בצומת הצטלבות נפגש כביש חד-סיטרי הבא ממערב עם כביש חד-סיטרי הבא מדרום . בצומת יש לכן בסך-הכל : 4 תנועות 5 ניגודים . בצומת-צלב שבו נחתכים שני כבישים חד-סטריים יש בסה"כ : ניגוד חיתוך אחד .

53). מחלף Y הוא תחליף טוב לצומת בן שלוש זרועות שאינן בזווית ישרה . המשותף בין מחלף-Y ומחלף חצוצרה הוא : ששניהם מחברים במחלף 3 זרועות דרך .

54). נתיבי-האצה המותקנים כהלכה בצומת : מקלים את השתלבות כלי-הרכב בתנועה בצומת .

55). ההצדק לרימזור : שווה בכל הצמתים , בלי קשר למקומם ולצורתם . ההצדק לרימזור בצומת-קמץ (צומת-T) שבו אירעו הרבה תאונות חזית-אחור : שווה להצדק הרגיל בצומת .

56). "כביש חוצה ישראל "(דרך מס' 6 העתידית) עומד לחצות את הדרך המובילה עתה לכפר "מבוא יחזקאל" . בכפר 300 משפחות . לפי מה שלמדנו על מדיניות צמתים בין דרכים : יהיה מיפרד בין הדרכים .

57). תאונות חזית/אחור נגרמות תכופות בגלל : ניגודי היפרדות בצמתים . להקטנת חומרת ניגודי התפרדות מתקינים בדרך : נתיבי האטה .

58). כששני זירמי-תנועה מתמזגים בצומת , כדאי שהדבר ייעשה : בזווית 0 מעלות ככל האפשר .

59). בצומת-הצטלבות נפגשים רחוב ראשי ורחוב משני . שניהם דו סיטריים . מהרחוב המישני אסור לפנות שמאלה בצומת בין השעות 4 ו - 7 אחה"צ . כמה תנועות וכמה ניגודים יש בצומת בשעות האלה : 10 תנועות , 20 ניגודים .

60). במקום צומת-קמץ הותקן מעגל-תנועה . בעקבות השינוי : ירד מספר ניגודי החיתוך .

61). רמזור המותקן בצומת על-פי ההצדק מקטין לרוב את מספר התאונות מסוג : חזית/צד .

62). בקטע-דרך הוגדל מספר הצמתים מ- 5 ל- 7 . בעקבות שינוי זה : גדלה הנגישות אבל קטנה העבירות .

63). במחלף מסובים (מחלף מעויין-יהלום) יש שני צמתים במיפלס אחד . בכל צומת כזה יש : בסך הכל 13 קונפליקטים .

64). לשיפור ההתמזגות של כלי רכב במחלף מנתיב-האצה לכביש "הראשי" : חשוב שתהיה מהירות יחסית קטנה ככל האפשר בינם לבין התנועה בכביש .

65). דרך שאפשר להגיד עליה שהיא הרחוב המרכזי בשכונה . העשויה לחבר כמה שכונות ברובע עירוני ועשויה להיות לעתים בת 4 נתיבים היא : דרך מאספת .

66). בדרך מהירה עירונית : חשוב להגדיל את העבירות (גם על חשבון הנגישות) . יש לשמור את מספר הכניסות והיציאות למכסימום שנקבע , כדי לשמור על העבירות .

67). אם יש דרך מאספת/מחלקת במחלף . אז היא - מבטלת את ניגודי ההשתזרות לאורכה , אם יש בה נתיב אחד בלבד .

68). רמזורים שהותקנו לאחרונה בארץ - הקטינו לרוב את מספר התאונות חזית/צד .

69). תאונות צד-צד נגרמות בגלל ניגוד התמזגות .

70). האטת רכב לפני צומת מתאפשרת על-ידי - הטיית קו הדרך . הצרת המיסעה .

71). ככל שרוחב הגל הירוק גדול יותר : אורך המופע הירוק (לתנועה לאורך הציר) גדול יותר . קל יותר להתקין גל ירוק בכוונים מנוגדים .

72). בגל ירוק במהירות-תכן של 45 קמ"ש ואורך מחזור 60 שניות ההסחה (אופסט) בין הירוק בשני צמתים המרוחקים זה מזה 1,000 מ' תהיה : 80 שניות . כי : 45 / 3.6 = 12.5 1,000 / 12.5 = 80 .

73). ברמזור מופעל-תנועה חלקית : יש גלאים רק בחלק מן הנתיבים . ניתן לשנות את אורך המחזור לפי נפחי התנועה בזרועות השונות .

74). בצומת-קמץ שבו מותרות כל הפניות יש בסך הכל (בלי להתחשב בפניות-פרסה) : 6 תנועות ו - 9 קונפליקטים .

75). הגל הירוק ברמזור מאפשר לכל הנוסעים בו נסיעה מהירה יותר אם : ההסחה בין שני צמתים סמוכים קטנה יותר .

76). זמן כל-אדום במחזור הרמזור : חלק ממחזור הרמזור שבו לכל הכוונים ולכל התנועות (למעט תנועות חופשיות) מכוון אור אדום , כדי לאפשר פינוי מסודר ובטוח של הצומת .

77). גלאים עשויים לסייע בפעולת גל ירוק , אך גם להפריע .

78). פרק הזמן העובר מתחילת המופע הירוק בצומת אחד עד התחלתו בצומת אחר נקרא : הסחת הגל (אופסט) .

79). מיסעה היא : כביש .

80). מחזור המזור הוא : משך הזמן הכללי הנדרש להשלמת מהלך מלא של אותות הרמזור , מהתחלת מופע מסוים ועד להתחלתו מחדש בפעם הבאה .

81). האורך , הרוחב , הגובה ורדיוס הסיבוב של הרכב הם : מאפיינים סטטיים של הרכב .

82). הגודל המסומן באות ס' הוא : הסתת הגל הירוק (אופסט) בין צומת A וצומת D .

*83). אם אורך המחזור בגל הירוק הוא 80 שניות , אז הגודל ש' הוא 160 שניות .

84). הגודל המסומן באות ת' הוא : המרחק בין הצומת A וצומת C

85). הגלים הירוקים א'-ב' , ג'-ד' הם : לנסיעה באותו כוון במהירות שוות .

86). הגודל המסומן באות כ' הוא : אורך המחזור .

87). הנהג הנוסע באופן המתואר בקו המקווקו ח'-ט' נוסע : לאט יותר מן הגל .

88). הגודל המתואר באות ל' הוא : רוחב הגל הירוק . אורך המופע הירוק לתנועה בציר .

89). הגל הירוק ה'-ו' הוא : איטי מהגל א'-ב' .

90). בנקודה נ' - היחס נפח/קיבולת שווה ל - 0 .

91). בנקודה ע' - המהירות גבוה מהנקודה פ' אבל נפח התנועה קטן יותר .

92). צפיפות התנועה בנקודה פ' היא : גדולה מזו שבנקודה מ' .

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש