איך בונים מצגת

יום ראשון, 28 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - המזהמים בפליטה

בעירה טובה :
בתנאי בערה אידיאלים כל מולקולות החמצן O2 21% שבאוויר ומולקולות הדלק HC מתחברות האחת עם השניה ומתקבלים :
1. CO2 דו תחמוצת הפחמן .
2. H2 O מים .

בעירה גרועה :
בערה מושלמת מתקבלת רק בתנאי מעבדה ולעולם לא נקבל שרפה מושלמת , ונקבל לאחר השריפה את :
1. CO2 דו תחמוצת הפחמן .
2. H2 0 מים .
3. HC מימן פחממני .
4. CO חד תחמוצת הפחמן .
5. NO x תחמוצת חנקן .

HC - Hydro Crabons - מימן פחמני - דלק

מימן הפחמני מורכב מחלקיקי דלק לא שרופים הנקראים-פחממנים .
גז זה נמדד ב - מספר חלקיקים חלקי מיליון - ppm .
הגז שנפלט לא רעיל , אך מזהם את הלהבה וגורם לערפלי "SMOC" וכמו כן מסייע להיווצרות תאים סרטנים .
רמות HC תקינות :

מס' HC - מימן פחממני קרברטור הזרקה-בלי למדא הזרקה-עם למדא
1 לפני ממיר 300 - 150 150 - 100 100 - 50
2 אחרי ממיר 50 - 0


גורמים שיכולים להשפיע על רמה גבוהה של הפחממנים הם :
1. מצתים פגומים .
2. חוטי הצתה לקווים .
3. תזמון הצתה לא תקין .
4. שריפה לא תקינה עקב בעיות ניצוץ .
5. דליפות במנוע .
6. תערובת דלק לא מתאימה .
7. שסתומים לא מכוונים .
8. המצב המכני של המנוע (מנוע בעל דחיסה נמוכה ובלאי פנימי גבוה .
לסיכום : מימן פחממני HC זה הדלק שלא נשרף .

CO - Carbon Monoxide - חד תחמוצת הפחמן

CO נוצר כאשר אין מספיק חמצן בתהליך הבעירה והמרת הגזים מתבצעת לא בשלמותה . מידת פליטת CO תלויה ביחס אוויר לדלק .
הגז נמדד ב - % .
הגז שנפלט רעיל וחסר ריח ומוגדר כגז חונק היות וכאשר נושמים את הגז CO שחסרה לו חמצן נלקח החמצן מהאוויר ואז לא יגיע חמצן מספיק לנשימה תקינה .


רמות CO תקינות :

מס' CO - חד תחמוצת הפחמן קרבורטור הזרקה-בלי למדא הזרקה -עם למדא
1 לפני ממיר 4 - 1 1.5 - 1 1 - 0.5
2 אחרי ממיר 0.5 - 0

הגורמים לעליית CO בפליטה הם :
1. תערובת עשירה .
2. מסנן סתום .
3. קרבורטור לא מכוון .
4. מזרק לא מתאים למערכת .
5. דליפה ממזרקים .
6. לחץ דלק גבוה מידי .
7. שסתום קניסטר לא אטום .
8. תקלות במחשב ניהול מנוע , הגורמת לזמן הזרקה ארוך מהתקין
9. סיבובי סרק נמוכים .

CO2 - Carbon Dioxide - דו תחמוצת הפחמן

CO2 הוא גז הנוצר מהתרכבות מלאה ותקינה של תהליך הבערה ורמתו הגבוהה מעידה על יעילות בעירה גבוהה . וככל שרמת הגז גבוהה יותר כן הדבר מעיד על פעולת מנוע יעילה וטובה יותר .
ערך אידיאלי של הגז בפליטה הוא בין 15% - 13% ובמצב זה גם שאר הגזים יהיו במצב תקין לחלוטין . הגז נמצא ברמות גבוהות בטבע והוא גז הנפלט מראותנו בתהליך הנשימה .
הגז נמדד ב - % .

מס' CO2 - דו תחמוצת הפחמן קרבורטור הזרקה-בלי למדא הזרקה -עם למדא
1 לפני ממיר 14 - 13 14 - 13.5 14.5 - 14
2 אחרי ממיר 15 - 14.5



O2 - Oxygen - חמצן

גז החמצן הנפלט מהמנוע לאחר תהליך הבעירה מצביע על כיוון מערכות הדלק . החמצן תלוי ביחס אוויר לדלק ונוכל לדעת שהתערובת עשירה או עניה .בתהליך בעירה מושלם שואפים ערכי החמצן בפליטה לכ - 2% - 0.1% וערכים אלה יופיעו בשילוב עם ערכים תקנים של שאר גזי הפליטה .
החמצן נמדד ב - % .

מס' O2 - חמצן קרבורטור הזרקה-בלי למדא הזרקה-עם למדא
1 לפני ממיר 2 2 - 1 1
2 אחרי ממיר 0.5 - 0

תקלות שרמת החמצן לא נכונה :
1. תערובת לא נכונה .
2. דליפות ואקום .
3. דליפות במערכת הפליטה .


Nox - OXIDES OF NITROGEN - תחמוצת החנקן

Nox הוא גז פליטה רעיל . הגז נוצר בתהליך הבעירה בעיקר בטמפרטורות בעירה גבוהות בתחום של 2500 מעלות פרנהייט .
כדי להמעיט כמה שניתן בפליטת גז מסוג Nox משתמשים במערכת הנקראת מערכת למיחזור גזי פליטה EGR שתפקידה להגביל את טמפרטורת תא השריפה של המנוע .
למעשה אין מדידה לתחמוצת ה - Nox ויש לדאוג שהמנוע יהיה מכוון בצורה כזאת שרמת ה - HC תהיה נמוכה .

אבחון תקלות במנוע בנזין בעזרת מכשיר 4 גזים

גזי פליטה בודקים כדי לשפר את פעולת המנוע ולחסוך בדלק ולמנוע זיהום אויר .
מאבחן גזי הפליטה פועל בעיקרון שקרני אור אינפרא אדום נבלעים על ידי גזים . שיטה
זו אמינה ביותר וניתן לבדוק כל סוגי הגזים שנפלטים והם :
1. אחד תחמוצת הפחמן .
2. דו תחמוצת הפחמן .
3. חמצן .
4. פחמימן (אדי דלק) .

הגז ערך נמדד תקלה הסיבה
CO2-ללא ממיר 14% - 13% תקין
עם ממיר 15% - 14.5% תקין

CO-ללא ממיר 1.5% - 0.5% תקין
עם ממיר 0.5% > תקין

HC-ללא ממיר 300ppm > תקין
עם ממיר 100ppm > תקין

O2-ללא ממיר 2% - 0.5% תקין
עם ממיר 0.5% - 0.1% תקין

CO2 קטן מ - 13% תערובת עשירה מסנן אוויר סתום
CO גדול מ- 2% זמן הזרקה גדול
HC גדול מ - 500ppm לחץ דלק נמוך
O2 שואף ל - 0% מזרק דולף


CO2 קטן מ - 13% תערובת עניה זמן הזרקה קטן
CO שואף ל - 0% לחץ דלק נמוך
HC גדול מ - 500ppm מזרק סתום
02 גדול מ - 2%

CO2 קטן מ - 13% בעירה לא שסתומים אינם
CO נמוך מהדרוש תקינה אוטמים כראוי.
HC גדול מ - 600ppm פיח בתא שריפה
02 גדול מ - 4% ריסוס דלק לא תקין


CO2 קטן מ- 10% ניצוץ חלש מערכת הצתה
CO נמוך מהדרוש תיזמון הצתה
HC גדול מ - 1000ppm חוסר דחיסה
O2 גדול מ - 4%

CO2 נמוך מהדרוש משיכת אויר בדוק זליגת אויר
CO תקין/נמוך למערכת למערכת הפליטה
HC תקין הפליטה
02 גבוה מאוד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש