איך בונים מצגת

יום חמישי, 11 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא הצתה

תפקיד מערכת הצתה והחלקים של מערכת הצתה סליל רגילה

תפקיד מערכת הצתה ליצור ניצוץ ברגע המתאים להצתת התערובת בתא השריפה בבוכנה ומבצעת זו בהגברת מתח המצבר באלפי וולטים מתח הצתה .
חלקיה של מערכת הצתה סליל רגילה :
1. מתג הצתה .
2. סליל הצתה .
3. מפלג שכולל את הקבל .
4. מגעים .
5. מערכות לשינוי נקודת ההצתה .
6. מצתים .

תפקיד סליל הצתה ואיך הוא בנוי

תפקיד סליל הצתה להגביר את מתח המצבר למתח הצתה הדרוש .
סליל הצתה בנוי כשנאי שבמרכזו ליבת ברזל שמסביבה מלופף הסליל הראשוני של המתח הנמוך שעשוי מחוט עבה וקצת ליפופים . ומסליל המישני של המתח הגבוה שעשוי מחוט דק והרבה ליפופים .

הסבר את התרחשויות השונות בעת סגירת ופתיחת מגעי המפלג !

כאשר פותחים את מתג הצתה סוגרים מעגל חשמלי והזרם עובר מהמצבר דרך המתג לסליל הראשוני דרך הפלטינות ולגוף . התוצאה נוצר שדה מגנטי בסליל הראשוני .
כאשר הפלטינות יפתחו יפסק הזרם והתוצאה השדה המגנטי נעלם והתקבל עלית מתח בסדר גודל של V 300 עקב השראה עצמית . ובגלל יחס הליפופים שהוא 1:60 נקבל במיישני מתח של V 18000 . אם במיישני יהיו יותר ליפופים נקבל מתח יותר גבוהה .

איך מחובר הקבל , מה תפקידו ואיך הוא פועל במערכת הצתה עם פלטינות .

הקבל מחובר במקביל לפלטינות .
תפקיד הקבל :
1. למנוע ניצוץ בין מגעי הפלטינה .
2. לגרום להפסקה מהירה של זרם במעגל הראשוני שתגרום להשראה עצמית גבוה בערך V 300 ומהירה .
אופן הפעולה :
ברגע שהמגעים נפתחים קולט הקבל את מכת הזרם שנוצרה מן ההשראה העצמית , ומחזיר אותה לאחר מכן לכרכה הראשונית .

תפקידו של נגד הראשוני במערכת הצתה .

שמפעילם את מתג הצתה הנגד הראשוני מתקצר והזרם במעגל הראשוני יהיה גבוהה וזה יעזור להתנעה בגלל הספק הצתה גבוה . לאחר התנעה עוזבים את המתג ואז מתחבר הנגד בטור לכוהל ועוצמת הזרם תיקטן .

מהם שלשת הדברים שאנו מעונינים לבדוק בעת בדיקת "נגד נטל" ובאיזה מכשיר משתמשים לבדיקת מצבו של זה ?

המכשיר שבו בודקים את "נגד נטל" הוא מד התנגדות .
הבדיקות שנעשות בעזרת מד התנגדות הם :
1. אם הנגד מקוצר .
2. אם יש נתק פנימי.
3. אם התנגדותו תואמת את דרישות היצרן של המנוע .

מהו הקשר בין זווית השהיה למרוח מגעי המפלג ובאיזה יחידות מונים את זווית ההשהיה .

הקשר בין זווית השהיה למרוח מגעי המפלג הוא :
כאשר זווית השהיה גדולה מרווח מגעי המפלג קטן , סליל הצתה מתחמם ,ויש איחור בהצתה .
כאשר זווית השהיה קטנה מרווח מגעי המפלג גדול , ניצוץ חלש . ויש הצתה מוקדמת .
יחידות זווית השהיה הם : במעלות ובאחוזים .
זווית הסגירה במעלות שווה זווית הסגירה באחוזים כפול 3,6 חלקי מספר הצילנדרים .
זווית הסגירה באחוזים שווה זווית הסגירה במעלות כפול מספר הצילנדרים חלקי 3,6 .

תאר מה יש לכונן תחילה , את נקודת התזמון או את זווית ההשהיה ומהי הסיבה לכך ?

מכונים תחילה את זווית ההשהיה מכיוון שזווית ההשהיה משפיעה על תזמון הצתה אם נכוון קודם את התזמון הוא ישתנה בזמן כיוון זווית ההשהיה .

הסבר את אופן הפעולה של ההתקן הפנאומטי לשינוי נקודת ההצתה במפלג !

בקידום ואקום הפלטה אם הפלטינות נעה נגד כיוון סיבוב המפלג התוצאה קיבלנו קידום
הדבר נעשה בעזרת תופעת תת לחץ בסעפת שמגיע לתא התת לחץ של המפלג שגורם לשינוי מיקום דיאפרגמה דורכת הקפיץ שמעוברת על ידי דחיף לפלטה אם הפלטינות .

מה תהיה התוצאה של מרוח מגעי מפלג גדול מידי או קטן מידי ? מה תהיה התוצאה של זווית השהיה גדולה או קטנה מידי ?

התוצאה של מרוח מגעי מפלג גדול מידי תהיה זווית השהיה קטנה מידי שיגרום להצתה מוקדמת וניצוץ חלש .
התוצאה של מרוח קטן מידי תהיה זווית השהיה גדולה מידי שיגרום לאיחור הצתה לניצוץ חזק הטענת הקבל במהירות לשרפת מגעי המפלג ולאבדן הספק .

מהן תכונותיהן המיוחדות של מערכות הצתה אלקטרוניות ואיזה סוגי מערכות נהוגות ברכב ?

תכונותיהן המיוחדות של מערכות הצתה הם :
1. זרם חלש בין מגעי הפלטינות ואין ניצוץ דבר שמונע בלאי בפלטינות .
2. אין צורך בקבל .
3. ניצוץ חזק במצת ניתן להגדיל מרווח במצתים .
4. חיסכון בדלק .
סוגי מערכות הצתה אלקטרוניות הנהוגות ברכב הם :
1. הצתה טרנזיסטורית עם פלטינות .
2. הצתה טרנזיסטורית השראתי .
3. מערכת הצתה "הול" .

תאר באופן עקרוני את פעולת מערכת ההצתה סליל אלקטרונית !

שהפלטינות סגורות בסיס הטרנזיסטור מחובר ומקבל מתח (מינוס) .כתוצאה מכך הטרנזיסטור יהיה במצב הולכה ויהיה מעבר זרם בין האימטר לקולקטור והשדה המגנטי בסליל הראשוני יבנה .
שהפלטינות נפתחות מתנתק המעגל של הבסיס והטרנזיסטור יהיה במצב קיטעון ואין מעבר בין האימטר לקולקטור התוצאה קיבלנו השראה עצמית בסליל הראשוני ומתח עלה לכמה מאות וולטים ובסליל המישני כתוצאה מיחס הליפופים המתח עלה לכמה אלפי וולטים .

מאיזה סיבה מערכת הצתה אלקטרונית היא בעלת סיכון בטיחותי ועל מה יש להקפיד כאשר ניגשים לטפל במערכת מסוג זה !

הסיבה שמערכת הצתה אלקטרונית היא בעלת סיכון בטיחותי בגלל שמערכת זאת מייצרת מתח הצתה מאוד גבוה ויש להקפיד כאשר ניגשים לטפל במערכת מסוג זה לנתק את המצבר לפני תחילת העבודה .

למה משתמשים בצורה גוברת והולכת במערכת הצתה טרנזיסטורית ?

משתמשים במערכת הצתה טרנזיסטורית בגלל הסיבות הבאות :
1. זרם חלש בין מגעי הפלטינות ואין ניצוץ דבר שמונע בלאי בפלטינות .
2. אין צורך בקבל .
3. ניצוץ חזק במצת ניתן להגדיל מרווח במצתים .
4. חיסכון בדלק .
5. הספק הצתה יותר גדול במהירות מנוע גדולות .

מהם שלושת הדגמים הנפוצים של מערכת הצתה אלקטרונית ובאיזה שם נוסף נוהגים לכנות הצתה אלקטרונית ?
הדגמים הנפוצים של מערכת הצתה אלקטרונית הם :
1. הצתה אלקטרונית + פלטינות .
2. הצתה אלקטרונית השראתי .
3. הצתה אלקטרונית "הול" .
4. הצתה אלקטרונית קבל מתפרק .
נהוג לכנות מערכת הצתה אלקטרונית גם מערכת הצתה טרנזיסטורית
בין איזה שני סוגים של מערכות הצתה טרנזיסטוריות אנו מבדילים ומהו ההבדל ביניהם

שני סוגי של מערכות הצתה אלקטרוניות הם :
1. מערכת טרנזיסטורית עם פלטינות .
2. מערכת טרנזיסטורית השראתי .
הבדלים בניהם במערכת עם פלטינה עובר דרך המגעים זרם נמוך המוגבר לאחר מכן ובמערכת השראתי הטרנזיסטור עושה את תפקיד המגעים .

תאר את אופן פעולתה של מערכת הצתה טרנזיסטורית בעלת מגעים !

שהפלטינות סגורות בסיס הטרנזיסטור מחובר ומקבל מתח (מינוס) .כתוצאה מכך הטרנזיסטור יהיה במצב הולכה ויהיה מעבר זרם בין האימטר לקולקטור והשדה המגנטי בסליל הראשוני יבנה .
שהפלטינות נפתחות מתנתק המעגל של הבסיס והטרנזיסטור יהיה במצב קיטעון ואין מעבר בין האימטר לקולקטור התוצאה קיבלנו השראה עצמית בסליל הראשוני ומתח עלה לכמה מאות וולטים ובסליל המישני כתוצאה מיחס הליפופים המתח עלה לכמה אלפי וולטים .

הסבר את המתרחש מבחינת זרימת החשמל במערכת ההצתה שמיוצגת על ידי שתי התמונות !

בתמונה א' - המסכה נמצאת מחוץ למחסום המגנטי , ואז נבנה שדה המגנטי במעגל המגנט .
בתמונה ב' - המסכה נמצאת כולה בתוך המחסום ואז השדה המגנטי עבר מן המגנט הקבוע דרך המסכה ובמעגל הראשוני נבנה השדה המגנטי וברגע שהמסכה תעבור את המחסום יופיע הניצוץ .

במה תלויה מידת הקידום ההצתה ? מה תהיה התוצאה של הצתה מוקדמת מדי ולמה לא רצוי להפעיל את המנוע זמן ממושך בהצתה מאוחרת ?

מידת קידום הצתה תלויה :
1. סוג הדלק .
2. יחס דחיסה .
3. מהירות המנוע .
4. טמפרטורה עבודת המנוע .
הצתה מוקדמת מידי תגרום :
1. לצלצולים .
2. נקישות .
3. ירידה בהספק .
4. בלאי למנוע .
לא רצוי להפעיל את המנוע זמן ממושך בהצתה מאוחרת כי המנוע עלול להתחמם ולאבד כוח .

איזה תקלות יכולות להופיע במערכת הצתת מצבר רגילה ?

התקלות שנגרמו במערכת הצתת מצבר רגילה הם :
1. מתח המצבר חלש ואז הניצוץ יהיה חלש .
2. . סליל הצתה או קבל פגומים
3. מגעי מפלג שרופים או לא מכוונים .
4. כיוון הצתה לקוי או התקן לשינוי כיוון הצתה מקולקל
5. מצתים פגומים או מרוח גדול בין אלקטרודות המצתים .

תאר את כוונון ההצתה בעזרת נורת בקורת !

כדי לכוון הצתה מכנסים את המפלג למנוע מוצאים פלג מ"ס 1 מסובבים את גל ארכובה עד שבמהלך הדחיסה של הצילנדר הראשון סימני התזמון חופפים לפי הוראות היצרן .
כאשר הסימנים מתלכדים המנוע נמצא בקידום סטטי .מחברים נורת ביקורת בין כניסת הזרם הראשוני למפלג לבין הארקה .מסובבים את המפלג נגד כיוון הסיבוב עד שהנורה דולקת . לאחר מכן מסובבים את המפלג אם כיוון הסיבוב עד שתתכבה ואז סוגרים את המפלג מבלי שהוא יזוז .

הנך רוצה לסובב את המנוע באמצעות מתנע מבלי שזה יתניע ממש . איך תנהג במנוע בעל הצתה רגילה ואיך במנוע בעל הצתה אלקטרונית ?

במערכת הצתה רגילה מנתקים את הכבל שמחבר בין הסליל למפלג ומקפידים שקצהו לא יזרוק ניצוצות לגוף המנוע . במערכת הצתה טרנזיסטורית מנתקים את הכבל שמחבר בין הסליל למפלג מכיפת המפלג ומחברים אותו באופן קבוע לגוף .

בעת סיבוב המנוע לא עובר ניצוץ בין כבל המפלג להארקה . מה יכולות להיות הסיבות לכך ?

במידה ואין ניצוץ כאשר מחזיקים כבל מהמפלג במרחק קצר מגוף המנוע הסיבות הם
1. סליל הצתה או קבל פגומים .
2. מגעי מפלג שרופים או לא מכוונים .
3. מגעים רופפים .

היכן יכולה להימצא התקלה במערכת הצתה , אם המנוע מזייף במהיריות הגבוהות או לא מצליח להגיע אליהן ?

1. סליל הצתה או קבל פגומים .
2. מגעי מפלג שרופים או לא מכוונים .
3. זווית ההשהיה לא תקינה .
4. ניתוק או נפילת מתח בכבלים .
5. כוונון הצתה או קידום הצתה לא בסדר .
6. המצת פגום או מרוח מגעי המצת .

איזה בעיות יכולות להיות במערכת ההצתה , אם המנוע מתניע יפה , עולה לסיבובים מהירים , אבל מזייף ?

הבעיות היכולות להיגרם הם:
1. סליל הצתה או הקבל פגומים .
2. חיבורים רופפים או נפילת מתח גדולה במעגל הראשוני .
3. בידוד פגום במעגל המישני .
4. מיסבי ציר המפלג פגום .
5. המצתים מזייפים .

איך ניתן לייצר מתח השראתי ובמה תלויה עוצמת המתח ההשראתי ?

ניתן ליצור מתח השארתי על ידי שינוי הזרימה המגנטית כמו לדוגמה הזזה הלוך וחזור של מגנט קבוע בתוך סליל ויצירת מתח חילופין על ידי זה . עוצמת המתח ההשראתי תלויה בעוצמת השדה המגנטי ממהירות שינוי השדה המגנטי וממספר הכריכות של הסליל .

סוגי סליל הצתה :

סוג ראשוני מישני
רגיל 4 - 3 אום 10 - 7 קילו אום

רזיסטור 2 - 1 אום 10 - 7 קילו אום

אלקטרוני 1 - 0.5 אום 30- 3 קילו אום

1. כויל רגיל .
2. כויל ל - 2 צילינדרים .
3. כויל ל - 4 צילינדרים .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש