איך בונים מצגת

יום שלישי, 9 בספטמבר 2008

תורת המקצוע -שאלות מסכמות בחשמל

1. הסבר כיצד תגיע למסקנה שיש לשפץ את המתנע ?

בכדי להגיע למסקנה שיש לשפץ את המתנע עלינו לעשות את הבדיקות הבאות :
*. בדיקת מצבר אם הוא מרוקן או פגום .
*. כבלים מנותקים או רופפים .
*. האם חיבור הארקה תקין .
*. האם מתג התנעה תקין .
*. האם המתנע מסתובב קל או קשה .
רק לאחר מכן אם הבדיקות הראו שהכל בסדר אז המתנע לא תקין ויש לשפץ אותו .

2. הסבר מהם התקלות השכיחות באלטרנטור .

התקלות השכיחות באלטרנטור הם :
*. מיסבים רועשים .
*. בוקסות למיסבים שחוקות .
*. פחמים שחוקים .
*. וסת לא תקין .
*. אין טעינה כתוצאה מדיודות פרוצות .
*. או טעינת יתר עקב קצר בדיודות .
*. רצועה מחליקה או קרועה .
*. ארקות גשר מינוס וקטבים של אלטנטור .

3. לקוח מתלונן על רטט דוושת בלם A.B.S אילו רכיבים חשמליים תבדוק ?

כאשר דוושת בלם A.B.S רוטט נבדוק :
*. מנורת אזהרה A.B.S בלוח שעונים דולקת .
*. חישנים בגלגלים בעזרת אום מטר .
*. בדיה ויזואלית של החוטים והחיבורים .
*. נתחבר עם סורק A.B.S למערכת כדי לקבל אינפורמציה מהסורק על
תקלות .

4 . איזה רכיבים חשמליים תוכל לבדוק בעזרת מכשיר גזי הפליטה ברכב ?

בעזרת מכשיר גזי פליטה בודקים רכיבים חשמלים :
1. חיישן למדא .
2. מזרקים חשמליים .
3. חוטי הצתה .
4. קלייסטר .
5. חיישן טמפרטורה .
6. חיישן MAP .
7. שסתום מפעיל קניסטר .
8. שסתום מפעיל EGR .

5. כיצד מכוונים מנוע ברכב מודרני ?

רכב מודרני לא ניתן לכוון באופן ידני אלה להתחבר למחשב הרכב עם סורק ומכוונים לפי הוראות יצרן ע"י כניסה עם המחשב לכל מערכת ספציפית . כוון הצתה ומנוע צעדים מכוונים לפי חיישן נקישות .

6. בעזרת איזה מכשיר תבדוק את הספק האלטרנטור כאשר הוא מראה 13.5V ?

בהנחה שמתח הטעינה 13.5V (תקין) עלינו לבדוק את הספק האלטנטור על גבי הרכב או מחוץ לרכב .
מחברים מד זרם השארתי על כבל מינוס ראשי עם החץ לכיוון הגוף . כאשר מתג הצתה כבוי נקבל קריאה של עד 0.3A (במינוס) . בזמן התנעה הזרם יורד ולאחר מכן עולה , לאחר מספר דקות מתאזן לקראת 0-10A (חיובי) . כאשר נרצה לבדוק את יכולת האלטנטור לכסות את הצרכנים יש להפעיל ברכב את כל הצרכנים לעלות את הסל"ד המנוע ל – 2000 סל"ד ולראות נתון זהה למהירות הסרק (עד 10A) .
הערה : במידה והקריאה היא (+) מעל 10A יש לבדוק תקינות מצבר במידה והקריאה (-) אלטרנטור פגום או רצועה מחליקה .

7. איזה בדיקה תבצע כדי לבדוק מצבר בעומס ובעזרת איזה מכשיר ?

מצבר ניתן לבדוק ע"י מספר מכשירים :
1. וולטמטר .
2. הידרומטר .
3. מכשיר שמודד מתח יחד עם נגד עומס .
מחברים מכשיר לבדיקה בעומס המכיל וולט מטר ונגד שווה ערך לצריכת המתנע בשעה שמחברים את המכשיר יראה מתח המצבר ללא עומס V 12 - V 12.5 כאשר לוחצים על הלחצן סוגרים מעגל ואז המצבר מזרים זרם ממתנים לפחות 15 שניות ומסתכלים על וולטמטר התוצאה צריכה להיות במצב תקין שמתח המצבר לא ירד מתחת
ל - V 10.5 .
כמו כן ניתן לבדוק ריכוז חמצה במצבר בעזרת הידרומטר מצבר טעון יראה 1,200 – 1,250 מ"ג/סמ"ק ומצבר פרוק למחצה יראה 1,150 – 1,200 מ"ג/סמ"ק ומצבר ריק יראה 1,100 – 1,150 מ"ג/סמ"ק .

8. מנה 2 תקלות במפלג והצע פתרונות .

*. תקלה חופש בציר המפלג – על פי הוראות יצרן אסור שיהיה חופש בציר המפלג דבר הגורם לתיזמון לקוי של מערכת הצתה .
תקלה זאת גורמת לזיוף מנוע , זיוף במהירות סרק , בסל"ד גבוהה אינה משפיעה .
תקלה מסוג זה תימדד על ידי מדידת חופש ציר על פי הוראות יצרן .
על מנת לאבחן חופש ציר במדויק ישנם שתי אפשריות בדיקה :
1. מכשיר בדיקה מפלג חיצוני (יש לפרק את המפלג) .
2. אוסילסקופ לבדיקת חופש ציר .
הפתרון לתקלה היא :
1. החלפת מיסב .
2. הוספת תותב .

*. סדק מכסה המפלג – על מנת לאבחן תקלה סדק במכסה מפלג דבר שישפיע על שני צילינדרים קרובים שבהם מתח הפריצה יקטן עקב בזבוז אנרגיה לכיוון הגוף .
המלצה לפתרון תהיה בדיקת מעגל הצתה מישני על גבי סקופ שתראה מתח פריצה נמוך עד כדי חוסר קיום שריפה (תקלה מאופיינת בשני צילינדרים בסקופ) .
הפתרון בהחלפת מכסה מפלג .

9. יתרונות במערכת הצתה טרנזיסטורית על פלטינות .

1. אין רעש .
2. בלאי קטן .
3. לא צריך כיוונים .
4. לא צריך טיפולים .
5. תגובות טובות מאוד בכל סיבובי המנוע גם בסל"ד גבוה .
6. ניצוץ חזק , מבוקר וקבוע .
7. תיזמון אוטומטי .

10. מהם הסיבות להתנעה קשה בבוקר קר ?

סיבות להתנעה קשה בבוקר :
1. מצבר חלש (בדוק ריכוז חומצה ועומס).
2. קופרסיה (בדוק תקינות על פי הוראות יצרן) .
3. מתנע לא תקין (משיכת זרם גבוהה) .
4. תערובת לא תקינה (משנק) .
5. תקלה במנוע צעדים (נישאר סגור).
6. מצתים לא תקינים .
7. חיישן טמפרטורה לא תקין .
8. חוטים הצתה סדוקים .
9. זמן הזרקה (קצר מידי) .
10. לחץ משאבת דלק .
11. ווסת לחץ קו .

11. נתח בדרך הגיונית 2 תקלות במערכת ההתנעה .

1 . המתנע אינו מסתובב בעת חיבור המעגל :
· מצבר מרוקן או פגום .
· כבלים מנותקים או רופפים .
· חיבור הארקה לא טוב .
· מתג התנעה לא תקין .
· תקלה במתנע עצמו .
2 . המתנע משתלב , אבל לא מסובב את המנוע :
· מצבר חלש .
· חיבורים רופפים בין המצבר למתנע .
· מיסבי מתנע פגומים .
· מתנע פגום .
· מצמד המשלב בלוי .

12. מיקום וסוג רגשים במערכת מונוטרוניק .

*. חיישן טמפרטורה – נמצא בבלוק המנוע בתוך מעברי מים .
*. חיישן זרימת אויר – נמצא בפתח כניסת האוויר .
*. חיישן MAP מחובר לסעפת היניקה .
*. חיישן סל"ד נמצא בגלגל תנופה .
*. חיישן מצב מצערת נמצא על ציר המצערת .
*. חיישן למדא נמצא אחרי סעפת הפליטה .
*. חיישן נקישות נמצא על בלוק המנוע בצורת מיקרופון .

13. ממה צריך להיזהר שמרכבים אזעקה ברכב חדש , תאר כיצד יכול להשפיע התקנה לא נכונה של מיגון
ואזעקה על כלי רכב חדישים .

אמצעי זהירות בהתקנה מערכת אזעקה הם ניתוק קו ה (+) על ידי חיבורים שאינם רופפים ומבודדים .
1. ניתוק סטרטר אינו מסוכן .
2. ניתוק משאבת דלק יש לנתק את חוט אספקת המתח לממסר ולא לנתק את ה (+) משאבת הדלק (בגלל שהממסרים של מערכת אזעקה מתיישנים יגרום למפלי מתח).
3. ניתוק מעגל הצתה יש לנתק רק את החיבור החיובי אם חוטים קצרים ממערכת אזעקה .

14. בדיקת מערכת הצתה באוסילסקופ .

1. בדיקת תזמון סטטי של המפלג במהירות סרק .
2. כאשר מאיצים מנוע יש לראות אם אקדח התזמון שהקידום משתנה וגדל .
3. בעזרת תמונת מעגל המישני באוסילסקופ נוכל לבדוק את מתח פריצת הניצוץ 8 עד 12 קילו וולט . במידה ומתח הפריצה נמוך או גבוה בכולם ( מפל מתח על סליל הצתה יגרום למתח פריצה נמוך , כהל נחלש יגרום למתח פריצה נמוך . אבל כאשר חוט מרכזי פגום מתח פריצה גבוה בכולם ) .
תקלות במערכת הצתה :

*. מתח פריצה גבוהה וקבוע = חוט מרכזי פגום .
*. מתח פריצה משתנה גבוהה מאוד = פלג לא תקין .
*. מתח פריצה נמוך קבוע = תערובת עשירה , חוסר דחיסה , כויל
נחלש , מפל מתח על סליל הצתה .
*. מתח פריצה נמוך ומשתנה במעט = פלג סגור .
*. מתח פריצה גבוהה ומשתנה במעט = פלג פתוח .
יש לבדוק בסקופ חופש ציר מפלג ע"י כך שרואים שתיזמון הניצוץ הוא כל 180 מעלות קבוע .
הערה : יש לבדוק כיוונן מצתים לפי הוראות יצרן .

15. איך נקבל ניצוץ ללא מפלג במערכת מתקדמת ?

המערכת נקראת DIS הפועלת ללא מפלג , היא פועלת במתח גבוה המועבר ישירות למצתים דרך סליל הצתה , המערכת פועלת ומבוקרת על ידי מחשב וחיישן הנמצא בגלגל התנופה שיודע את מיקום ומצבה של כל בוכנה . כתוצאה מהמיתוג נוצרת השראה עצמית בסליל הראשוני והמתח עולה ל – 300V 400V וכתוצאה מיחס הליפופים מקבלים מתח גבוה בסליל המשני . מופיעים 2 ניצוצות זהים שאחד מופיע בסוף דחיסה והשני מופיע בסוף פליטה . לאחר 180 מעלות מתחלפים הניצוץ שהיה בדחיסה נהיה בפליטה .

16. מנה את הרכיבים האלקטרונים במערכת הזרקת דיזל .

1. מחשב .
2. משאבת הזרקה .
3. חיישן מצב מצערת .
4. חיישן טמפרטורה מים .
5. מתג אור בלם .
6. מתג סרק .
7. מד זרימת אוויר .
8. חיישן מזרק מס' 1 .
9. חיישן מהירות הרכב .
10. חיישן נ.מ.ע. .
11. מדומם חירום חשמלי .

17. מה הסיבות לתקלה כאשר מופעל מאוורר בתוך הרכב ? והשפעתם על השעונים ?

כאשר המאוורר בפנים הרכב נכנס לעבודה (מאוורר חימום) אלטנטור צריך לכסות את הזרם שנצרך על ידי המאוורר במידה ולא נראה בלוח השעונים הפרעה שיכולה להיגרם כתוצאה :
1. תקלה באלטנטור .
2. צריכת זרם מאוורר גבוהה מידי (מאוורר תפוס) .
במידה ויכולת הכיסוי של אלטנטור נמוכה בגלל תקלה פנימית מתח הטעינה יורד ועקב כך מתחילה נורת הטעינה להידלק חלש .

18. מהם מכשירי בדיקה נהוגים כיום להצתה אלקטרונית

מכשירי הבדיקה הנהוגים היום לבדיקת מערכת הצתה אלקטרונית הם : רב מודד ואוסילסקופ .

19. אלו בדיקות ונתונים ניתן לקבל ממצבר .

מצבר תקין צריך להראות 12.5V בזמן שהמנוע כבוי , בודקים בעזרת וולטמטר , וכדי לדעת אם יש טעינה מחברים וולטמטר מניעים , כאשר יש טעינה הקריאה בוולטמטר צריכה להיות
14V – 14.5V סימן שמערכת הטעינה תקינה . כמו כן ניתן לבדוק ריכוז חמצה במצבר בעזרת הידרומטר מצבר טעון יראה 1,200 – 1,250 מ"ג/סמ"ק ומצבר פרוק למחצה יראה 1,150 – 1,200 מ"ג/סמ"ק ומצבר ריק יראה 1,100 – 1,150 מ"ג/סמ"ק .

20. כמכונאי אלו אמצעי בטיחות תנקוט בעת טיפול במערכת הצתה אלקטרונית .

1. לפני טיפול במערכת הצתה אלקטרונית יש לבדוק שהמחברים מהודקים .
2. אסור לחבר ולנתק מחברים בזמן הפעלת המנוע או שמתג ההצתה במצב ON .במיוחד אסור להוציא חוטים של מתח גבוה היות והמתח אין לו לאן לפרוץ אז הוא הולך למחשב .
3. לא לקצר את המעגל הראשוני היות ובסליל הראשוני יעבור הרבה זרם והוא עלול להינזק .
4. להימנע משטיפת המחברים בשעת רחיצת המנוע , נקה את המחברים בעזרת ספרי לניקוי מגעים בלבד .
5. אסור לבדוק ניצוץ במרחק הגדול מ – 6-7 מ"מ , אין לבדוק ניצוץ ללא פלג בדיקה .
6. לבדיקה השתמש במכשיר רב מודד , אסור לבדוק עם מנורה בעלת הספק גבוה רק בלאד .

21. מה תפקיד סליל ההצתה במערכת חשמל .

תפקיד סליל הצתה הוא לבנות את המתח הגבוה ממתח המצבר בסליל הראשוני למתח של 18KV בסליל המשני על מנת לקבל ניצוץ חזק .
סוגי הצתה :
1. רגיל .
2. רזיסטור .
3. אלקטרוני .
יש כמה סוגי כהל והם :
1. כהל רגיל .
2. כהל 2 צילינדרים .
3. כהל 4 צילינדרים .
4. כהל ל – 6 צילינדרים .
5. כהל לכל צילינדר .

22. מה תפקיד מייצב מתח ברכב .

מייצב מתח הוא רכיב אלקטרוני בעל שלושה חיבורים תפקידו להוציא מתח קבוע ומיוצב :
1. למכוונים .
2. לכל מעגלי הביקורת הפועלים אלקטרונית .
ישנם ברכב מספר סוגי מיצבים :
1. 8012 – מייצב ל – 12V .
2. 8005 – מייצב ל – 5V .
3. 8009 – מייצב ל – 9V .

23. סוגי הצתות :

1. מערכת פלטינה כוהל בסיסי 3-4 אום .
2. מערכת עם נגד מתקצר כוהל 1-2 אום + נגד .
3. מערכת אלקטרונית + פלטינות . ניתוק מהיר ניצוץ חזק , זרם נמוך בפלטינות , בלאי נמוך , אין צורך בקבל .
4. מערכת השראתי מפלג + קידום מודל + מגבר מחשב .
5. מערכת ממוחשבת השראתי מפלג + מחלק .
6. דגם הול + מודול מפלג + קידום .
7. ממוחשבת הול מפלג + מחלק הול מוציא גל ריבוע . מחולל הול דיסטרבוטור , חיישן הול מופיע על גלגל תנופה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש