איך בונים מצגת

יום שני, 4 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מערכת שימון

למה משמשים שמנים המסומנים HD , מהי שיטת API ולמה מתאימים שמני מנוע המסומנים SE לפי שיטת API ?

HD - have duty שמן לעבודה בתנאים קשים . American Petrol Institute מחלקת את שמיני המנוע , בהתאם להנחיות מכון הנפט אמריקאי , לתנאי פעולה קלים או קשים ולפי סוג המנוע - בנזין או דלק . שמנים המסומנים API - SE מתאימים למנועי בנזין מהירים העובדים בתנאים קשים (מעומס גדול) .
מה אומרים לך הסימנים המפורטים להלן על מכילי השמן :
1. SAE 10W/40SD
SAE 30CB .2
SAE 20/50SE .3

1. SAE זהו תקן אמריקאי והוא דומה ל – API הסימון10W/40 מציין שמן רב דרגי שהוא קר הצמיגות 10 ושהוא חם הצמיגות 40 . הסימון S - מציין שמן למנועי בנזין . הסימון D - מציין שמן בדרגה רביעית . W - מציין חורף .
2. SAE זהו תקן אמריקאי והוא דומה ל – API . הסימון 30 צמיגות חד דרגי. C - מציין שמן למנועי דיזל . הסימון B - דרגה טיב שניה .
3. SAE זהו תקן אמריקאי והוא דומה ל – API . הסימון 20/50 מציין שמן רב דרגי שהוא קר הצמיגות 20 ושהוא חם הצמיגות 50 . הסימון S - מציין שמן למנועי בנזין . הסימון E - מציין שמן בדרגה החמישית .

ממה מייצרים שמני מנוע ומהי משמעותו של המושג "צמיגות" ?

שמן מנוע מיצרים בתהליך זיקוק משמן אדמה .
צמיגות היא קנה מידה ליכולת הנזילות של השמן וזאת בתנאים תקניים .
מהן "תוספות" וכיצד מבחינים בין דרגות צמיגות ?

התוספות שמשפרות את השמן הם :
1. תוספת ממיסה שמנקה בוץ ופיח ומשאירה אותו מרחף בשמן . כדי
שלא יסתום מעברים ויושאר במסנן השמן .
2. תוספות משפרות עמידה בלחצי עבודה גבוהים .
3. תוספת המשפרת צמיגות .
4. תוספת שמשמרת שמן וזה מנטרל חומצות .
5. תוספת למניעת קצף .
6. תוספת למניעת חלודה .
מבחינים בדרגות צמיגות לשמן מנוע עד 50 ובדרגות צמיגות של שימון ממסרה - 80 ,90 . כאשר 80 זהה ל- 30 מנוע ו- 90 ל- 50 מנוע .

מה תהיה השפעתו של מכסה משאבת שמן בלוי על הספקת השמן למנוע מהן הנקודות שיש לבדוק , במשאבת שמן שיננית כדי לקבוע את תקינותה ?
אילו הן ארבע הנקודות הקובעות אם משאבת שמן רוטורית כשירה לפעולה או לא ?
אילו סוגי משאבות שמן מקובלים במנועי רכב וכיצד מקבל נהג את המידע הדרוש על לחץ שמן במחזור ?

כאשר המכסה מחורץ מפעולת גלגלי השניים ונוצר מריווח גדול מ - 0.1 מ"מ לחץ השמן נופל .
מקומות ליקויים נוספים :
1. חופש בציר המשאבה מקסימום 0.1 מ"מ .
2. מריווח גדול בין גלגלי השיניים .
3. מריווח גדול בין גלגלי השיניים והגוף .
4. שסתום פורק לחץ או הקפיץ שלו פגום .
נהוג להשתמש במשאבות גלגלי שיניים , משאבות מאיץ , משאבות גלגלי שיניים בעלות תשלובת פנימית וגם במשאבות שבשבת . על מצב לחץ השמן ניתן לדעת על ידי נורת אזהרה או מד לחץ שמותקנים בלוח המחוונים .

מדוע יש לקרר שמן מנוע , כיצד נעשה הדבר ומהי הטמפרטורה המרבית אליה מותר לשמן להגיע ? לפי אילו נתונים קובע יצרן המנוע את כמות השמן שתמולא באגן ?
מה ידוע לך על קירור שמן מנוע ?

אחד מתפקידי השמן לקרר את המנוע במיוחד חלקיו הפנימיים הבוכנה ומיסבי גל ארכובה . חימום רב של השמן יגרום לקלקולו .
הקירור נעשה ב - 3 צורות עיקריות :
1. רדיאטור שמן שמקורר בנוזל הקירור של המנוע .
2. רדיאטור שמן שמקורר באוויר חיצוני .
3. צלעות קירור על אגן השמן .
כמות השמן באגן נקבע לפי גודל המנוע והספקו כך שגם בסיבובים מהירים ובעליות פית משאבת השמן תהיה טבולה בשמן . ושגובה השמן לא יעבור מעל גל ארכובה . כדי למנוע הקצפת השמן והגדלת התצרוכת . טמפרטורה מרבית של השמן 140 עד 150 מעלות .
כתוצאה מחיכוך מיסבי ההחלקה וקליטת עודפי החום של השריפה מדופן הצילינדר וראש הבוכנה , השמן מתחמם . חום זה יש להרחיק אל האוויר החיצון , דבר שנעשה באמצעות אגן השמן . כדי להבטיח טמפרטורת שמן יחסית נמוכה באגן מייצרים את האמבט לרוב מנתך חמרני , חומר שיש לו מוליכות חום טובה , ומציידים אותו לעיתים בצלעות קירור . מנועים בעלי הספק גבוה מצוידים לרוב גם במקרר שמן מיוחד , בעיקר מנועים עם קירור אוויר , כי בהם משמש השמן לרוב גם לקליטת עודפי חום מפנים ראש הבוכנה .

אילו סוגי תוספות משפיעות במיוחד על פעולתו של השמן ?
מהי משמעותו של המושג "תוספות" לשמן סיכה ואיזו השפעה יש לטמפרטורה על צמיגות השמן ?

סוגי תוספות שמשפיעות במיוחד על פעולתו של השמן הם :
1. תוספת המשפרת צמיגות .
2. תוספת למניעת קצף .
3. תוספת למניעת חלודה .
4. תוספת ממיסה שמנקה בוץ ופיח ומשאירה אותן מרחף בשמן .
5. תוספת המשפרת עמידה בלחצים גבוהים .
6. תוספת שמשמרת שמן וזה מנטרל חומצות .

"תוספות" הן חומרים שמוסיפים לשמן הבסיסי כדי להקנות לו או לשפר בו תכונות מסוימות , כמו למשל , עמידה בשיתוך , הארכת החיים וכו' . ככל שחום השמן עולה , קטנה צמיגותו , כלומר , הוא הולך ונהיה יותר דליל .

מדוע מוסיפים לשמן הסיכה תוספות ללחץ גבוה במנועי שיתוך ?
מהם תפקידי התוספות לרחיפה ולמניעת התיישנות ?

תוספות ללחץ גבוה מונעות קריעת שכבת השמן המפרידה בין החלקים כדי למנוע שחיקה מהירה של חלקים , במקומות שיש בהם לחץ גבוה מערבת פתיחת שסתומים והמגע בין הבוכנה וטבעות ודופן הצילנדר .
תוספות שמונעות חלודה צריכות לנטרל את החומצות הנוצרות בתהליך שריפה .
תוספות ממיסות כדי שהבוץ והפיח ירחפו בשמן ולא ישקעו ויסתמו מעברים .

מהו שמן סיכה רב דירגתי ומהן תכונותיו ומעלותיו ?
מהו ההבדל העקרוני ומהו המיוחד בשמן מנוע רב דרגתי לשמן מנוע רגיל ?

שמן רב דירגתי שומר על תחום צמיגות רחב בשינוי חום המנוע . כאשר השמן קר השמן נשאר דליל מספיק ומאפשר הנעה קלה ושימון טוב . כאשר המנוע מתחמם צמיגות השמן נשמרת והשמן לא נעשה דליל מידי וחלקי המתכת נשמרים ואינם מתבלים . ותצרוכת השמן קטנה .
השמן סמיך יותר ככל שהוא קר יותר , ולהפך , הוא הופך דליל ככל שהוא מתחמם . תכונה זו מקשה על התנעת מנוע קר בגלל התנגדות השמן הסמיך לזרימה , והוא אף עלול לא לעבור דרך חרירי המסנן . כמו כן השמן המדולל מתנגד פחות למגע חלקי המתכת האחד באחר . ידועים לנו שמנים בעלי דרגות צמיגות שונות , בהתאם לדרישות המנוע או המכלל המסוים . בשנים האחרונות הוכנסו לשימוש שמנים רב דרגתיים , אשר שומרים על צמיגות אחידה פחות או יותר בכל התנאים , כלומר , שמן חם נשאר יותר צמיג ושמן קר נהיה יותר דליל . כך השמן אינו מכביד על ההתנעה ומובטחת מניעת חיכוך מרבית בכל תנאי חום המנוע .

הסבר מהו "מדד צמיגות " ואיך קובעים אותו ?

מדד צמיגות זה נתון המראה תכונת שמן רב דרגי שאינו משנה צמיגותו בשינוי טמפרטורה . שמן רגיל נעשה צמיג בטמפרטורה נמוכה ודליל בעליית הטמפרטורה .

מה יכול לגרום להתעבות של שמן , מה לדילולו ומהם משקעי רפש של טמפרטורה נמוכה ?

השמן נעשה סמיך כתוצאה מפיח , בוץ ושמן שרוף . השמן מתישן מחמצון ומחדירת מים וגזים חמים מתא השריפה ואבק שחודר דרך נש"מ , מסנן אויר ופתח מילוי שמן . השמן נעשה דליל מחדירת דלק לשמן בגלל חדירת דלק למשאבת דלק או קרבורטור מציף או שימוש רב במשנק . כאשר המנוע קר מים וחומרי שריפה נשארים בתוך המנוע חודרים לבית ארכובה וגורמים לבוץ .
מיהו האויב הגדול ביותר של שמן המנוע , למה הוא גורם וכיצד ניתן למנוע תופעה זו ?

האויב הגדול ביותר הוא מוצרי השריפה שחודרים מתא השריפה לאגן השמן שהמנוע קר
ודלק שחודר לשמן כאשר נוסעים עם משנק מופעל . חומצות , מים ופיח עוברים לבית ארכובה ויחד עם אבק חיצוני מקלקלים את השמן . חשוב לחממם את המנוע במהירות כדי שהחומרים המזיקים יפלטו החוצה . וזה נעשה בעזרת תרמוסטט ששומר חום עבודה מנמלי . כדי למנוע חדירת אבק צריך לבדוק מסננים ומערכת נש"מ .

מדוע יש צורך בשמן מנוע שונה למנוע בנזין מאשר למנוע דיזל ולמנוע בנזין של שני מהלכים (בשלושה פתחים) ?

מנוע דיזל יוצר פיח רב ולכן יש להוסיף תוספות שממיסות את הפיח . במנועי בנזין 2 מהלכים מערבבים שמן בדלק וצריך להוסיף לשמן תוספות נגד חלודה וחומרים ממיסים למניעת תפיסת טבעות מפיח שנוצר בשריפת השמן .

מהם תפקידים של "שסתום פורק לחץ" , "שסתום עוקף" ו "שסתום הביטחון" במעגל הסיכה של מנוע , ומהם הבדלים בניהם ? היכן הם מורכבים ?

1. שסתום פורק לחץ או שסתום ביטחון מונע לחץ יתר שעלול לגרום לנזק למשאבת שמן ולפיצוץ מסנן
שמן ומעברים . השסתום נמצא במשאבה .
2. שסתום עוקף נמצא במסנן והוא ניפתח כאשר המסנן נסתם ומאפשר זרימת שמן לשימון גל ארכובה
ומיסבים .
3. שסתום על חוזר נמצא במסנן ומונע הירקנות המסנן כאשר המנוע כבוי , ובמניעת התנעות יבשות .

מהם תפקידי מסנני השמן ובמה נבדל מסנן של מלוא הזרימה ממסנן של סינון חלקי ?
כיצד אפשר להגיע לסינון מושלם , מהו תפקידו של מגנט במערכת סינון והיכן הוא מורכב ?

תפקיד המסנן להרחיק מהשמן לכלוך חלקי מתכת , אבק , בוץ ופייח . במסנן זרימה מלאה כל השמן עובר סינון ולכן חייב להיות במסנן שסתום עקיפה . במסנן סינון חלקי רק חלק מהשמן עובר סינון והשמן במסנן חוזר לבית ארכובה שאר השמן זורם לשימון חלקי המנוע .
התקנת מסנן מלוא הזרימה וגם מסנן מיצד מאפשרים להגיע לסינון מושלם ומלא . במקרה של מסנן משולב כזה הם מותקנים בבית משותף . יש צורך בשסתום עוקף בבית מסנן מלוא הזרימה .
תפקידו של המגנט שמותקן לרוב במגופת ריקון האגן הוא ,לקלוט שאריות מתכת מגנטיות .

מהם הגורמים לצריכת השמן הנורמלית של מנוע ומדוע יש צורך בהחלפת השמן ?

חלק מהשמן מתאדה ויוצא דרך הנש"מ חלק קטן עובר דרך טבעות ונשרף בתא השריפה במיוחד בסיבובים מהירים , גם כאשר צמיגות השמן נמוכה הוא מחדירת דלק הצריכה גדולה , במשך הזמן שהמנוע פועל השמן מתקלקל מחומצות מים ופיח ומתלכלך מאבק חיצוני וחלקי מתכת שחוקים .

פרט לפחות חמישה גורמים על סימניהם החיצוניים לצריכת שמן מופרזת של מנוע .
מהם הגורמים שמשפיעים על תצרוכת שמן במנוע ?

1. צריכת שמן דרך טבעות רואים כעשן כחול בסיבובי מנוע מהירים .
2. צריכת שמן דרך מובילים רואים כאשר מאיצים את המנוע ממצב סרק ורואים עשן כחול בצינור
הפליטה שנעלם מיד .
3. צבע שחור רטוב על מצתים .
4. נש"מ סתום .
5. נזילות שמן .
6. חימום יתר בסיבובים מהירים .

כאשר המנוע במצב תקין כמעט ואין תצרוכת שמן . נצרכת רק אותה כמות מעטה של שמן אשר בהכרח מגיעה לתא השריפה ונשרפת שם . ככל שהמנוע הפועל יותר חם או פועל במהירות רבה יותר , עולה גם תצרוכת השמן . כאשר השמן מתחמם באגן , האדים שלו נפלטים דרך נשם המנוע החוצה או לתא השריפה . כאשר המנוע פועל במהירות גבוהה יותר , שמן נזרק על ידי כתפי גל הארכובה לדופן הצילינדר והטבעות אינן מצליחות להתיישר , ובמקום להחזיר את עודפי השמן לאגן הן שואבות אותו כלפי מעלה לתא השריפה , שם הוא נשרף או נפלט החוצה . גם דרך מובילי השסתומים יש כניסת שמן לתא השריפה וגם כאן הכמות שעוברת גדלה ככל שהמנוע פועל יותר מהר .

מה יכול לגרום ללחץ שמן גבוה מדי ומה לצריכת שמן מוגברת .
מה יהיו התוצאות של תקלות מסוג זה ?
מנה לפחות שלוש סיבות ללחץ שמן גבוה במד הלחץ .

לחץ שמן גבוה מידי יגרום לפיצוץ מסנן שמן והרס משאבת שמן וסדק במעברים .
גורמים ללחץ שמן גבוה הם :
1. שסתום פורק לחץ סגור .
2. קפיץ הפורק חזק מידי .
3. שמן צמיג מדי .
4. מד לחץ פגום .
5. מעבר שמן סתום .

צריכת שמן מוגברת תגרום לקצר במצתים כיסוי תא שריפה בפיח . תפיסת טבעות וזיהום אויר .
גורמים לצריכה :
1. טבעות שחוקות .
2. מובילי שסתומים שחוקים וגומיות בלויות .
3. נש"מ תפוס .
4. נזילות .
5. חימום יתר ופעולת מנוע בסיבובים מהירים .
אילו בעיות עלול לגרום שימוש בשמן בעל צמיגות גבוהה במנוע ומדוע טוב להשתמש בשמן כזה במנוע בלוי ?

שמן בעל צמיגות גבוהה אינו חודר טוב במעברים צרים של מיסבי גל ארכובה ולא יגיע מספיק שמן לשימון וקירור הלחץ יגדל והפורק יפרוק את מלוא השמן .
כאשר המנוע בלוי המרוחים גדולים שמן צמיג ימלא את הרווחים לחץ שמן יגדל ותצרוכת שמן תיקטן .

מה בין חיכוך יבש , חיכוך חצי יבש וחיכוך נוזלי במנוע ?

חיכוך יבש - זה מצב שבין חלקי המתכת אין שמן והם זזים אחד על גבי השני ללא סיכה .
חיכוך חצי יבש - במצב זה שכבת השמן בין החלקים דקה ביותר בגלל צמיגות נמוכה או לחץ יתר על החלקים .
חיכוך נוזלי - זה מצב רצוי חלקי המתכת מופרדים בשכבת שמן .

תאר באיזה אופן ובאילו מכשירים יש לבדוק את תקינות מערכת הסיכה אחרי שיפוץ מנוע ולפני התנעתו .

מחברים מיכל שמן חיצוני בעל לחץ של 2 בר בערך לתעלת שמן ראשית ועוקבים אחרי זרימת השמן ואם לא נוזל בצורה חזקה מהמסבים ומגיע שמן לגל זיזים .

הסבר לשם מה יש לשמן מיסב החלקה ! מהן הדרישות משמן סיכה טוב ? מהם תפקידי סיכת המנוע ואילו סוגי שיטות סיכה קיימות ?

על השמן להבטיח שימצא רפד הפרדה בין קליפת המסב לבין הפין , כך שבין שניים אלה לא יהיה מגע מתכתי .
על שמן הסיכה לקרר , לנקות , לאטום ובעיקר להקטין את החיכוך .
תפקידה העיקרי של סיכת המנוע הוא למנוע חיכוך בנקודות המיסוב או לפחות להקטינו להרחיק חום ולאטום בין הבוכנה לגליל , להגנה בפני שיתוך ולשטיפת לכלוך בצורת גושים קטנטנים והרחפת לתוך המסנן . מבחינים בין סיכת טבילה , סיכת התזה וסיכה בלחץ , ובמנועים דו - מהלכים בסיכה מעורבת .

מהם הגורמים ליצירת חום במיסבי ההחלקה וכיצד מורחק חום זה ? כיצד משתמנים הבוכנה ופין הבוכנה ?

החום במיסבים נוצר כתוצאה מחיכוך פין הבוכנה בעת סיבובו בתוך קליפת המסב . חום זה נספג בשמן הסיכה , מורחק על ידו לאגן השמן ועובר ממנו לאוויר החיצוני . דופן הצילינדר וחצאית הבוכנה מקבלים התזת שמן מכתפי גל ארכובה בעת סיבובו . יש מנועים שבהם קיים נחיר התזה מיוחד למטרה זו .

מהו ההבדל בין אובדן שמן לצריכת שמן ? מהו לחץ השמן המקובל ומהי טמפרטורת השמן הנורמלית במנועי רכב ?

אובדן שמן הוא תקלה מכנית , לרוב מחוסר אטימה חיצונית . צריכת שמן משמעה ששמן חודר לתא השריפה ונשרף שם או נפלט דרך המפלט . חום השמן המקובל הוא מ- 100 מעלות צלסיוס בחצאית מנוע בנזין מקורר במים ועד 400 מעלות צלסיוס בראש הבוכנה של מנוע דיזל דו-מהלכי מקורר באוויר .

תאר בפרוטרוט מערכת סיכה בלחץ של מנוע רכב .

מאגן השמן מוזרם השמן על ידי משאבה דרך המסנן אל הנקודות השונות במנוע הדורשות סיכה או קירור . שסתום פורק לחץ מונע לחץ רב מדי בעיקר בעת ההתנעה עם שמן קר וצמיג . כתפי גל הארכובה ומקומות שבהם השמן נלחץ , זורקות שמן אל דופן הצילינדר לסיכתו של זה , החוזר מכאן לקירור ולסינון . לבקרת הלחץ מותקן מחוון לחץ או נורת אזהרה .
תאר בפרוטרוט מערכת סינון של מלוא הזרימה .

כל השמן זורם קודם כל למסנן ומשם לנקודות הדורשות סיכה או קירור . שסתום מיצד מבטיח שגם במקרה שהמסנן נסתם יגיע שמן למקומות הדורשים שימון , אם כי שמן לא מסונן . שסתום פורק לחץ מונע התפרקות קרב הסינון גם במקרה שהוא סתום ולחץ השמן עליו גובר מאוד .

תאר בפרוטרוט מערכת סינון של מיצד (סינון חלקי) .

רק חלק מן השמן שעובר את המשאבה (לא יותר מ – 30%) עובר דרך המסנן , בעוד שיתר השמן מגיע אל נקודות הסיכה לא מסונן . מאחר שהמסנן עדין מאוד , יכולת הסינון שלו גדולה מאוד , כך שאותו שמן העובר דרכו מסונן היטב . אין צורך בשסתום עוקף .

תאר את ההבדל בין סיכת לחץ לסיכת טבילה והיכן הם משמשים במנוע !

סיכת לחץ היא השיטה הנהוגה בכל המנועים המודרניים ובה משאבה , שנמצאת באגן השמן , לוחצת את השמן דרך מסנן אל כל המקומות שצריכים הפחתת חיכוך או קירור . זאת לעומת סיכת טבילה , שבה הרכיב טובל בשמן ונסוך בצורה זו . שיטה זו למעשה אינה קיימת במנועים , אלה באופן חלקי , לדוגמה : לסיכת דופן הצילינדר . כל פעם שכתפי גל הארכובה יוצאות מטבילתן בשמן שבאגן הן גורפות איתן כמות של שמן וזורקות אותו אל דופן הגליל .

תאר את פעולתו של מנגנון נורת האזהרה במערכת הסיכה .

נורת האזהרה של מערכת הסיכה מחוברת לאלמנט הלחץ דרך מעגל מפתח הצתה . אלמנט הלחץ כולל דיאפרגמה וזוג מגעים . כאשר סוגרים את מעגל ההצתה באמצעות המפתח נסגר גם מעגל האזהרה , המגעים סגורים והנורה דולקת . הדיאפרגמה דרוכה על קפיץ המכויל ללחץ מסוים . כאשר המנוע מתחיל לפעול ולבנות לחץ שמן , נוצר לחץ על הדיאפרגמה אשר פותחת את המגעים ומנתקת את המעגל החשמלי והנורה נכבית .

תאר בפרוטרוט את פעולתו של מד לחץ שמן .

מד לחץ שמן מכני מורכב מצינורית בורדון מותקנת כקשת , המחוברת בצד אחד וחופשית בצד האחר . השמן מגיע מן המנוע דרך צינור הספקה , וכתוצאה מבניית לחץ , כי אין הוא יכול לעבור , הוא גורם להתיישרות מסוימת של הצינוריות . ככל שהלחץ רב יותר נוטה הצינורית להתיישר יותר . קצה הצינורית מחוברת למערכת מנופים וממסרת גלגלי שיניים אשר אליהם מחובר מחוג , המראה , על לוח המחוון את הלחץ המתאים .
הלקוח מתלונן על שמן מנוע שחור מיד אחרי החלפת שמן . כיצד תפעל ?

התופעה קורת כאשר מכניסים למנוע שמן באיכות טובה שיש לו את כל התוספות הדרושות להמסת משקעי רפש ופיח . השמן מבצע את תפקודו בצורה טובה ולכן הוא משחיר . במידה והלקוח לא מקבל את הסבר , כדאי להוציא דוגמה מהשמן ולשלוח לספק .
תשובה 14 בספר .

תן סיבות אפשריות לנורת אזהרה של לחץ שמן דולקת כאשר המנוע פועל .

1. חוסר שמן באגן .
2. משאבת שמן בלויה .
3. שסתום פורק לחץ שמן תפוס במצב פתוח .
4. יחידת שידור לחץ שמן (יוניט) מקולקלת .

ציין שלוש תקלות לתופעה של לחץ שמן תקין בסיבובים איטיים , ולחץ שמן נמוך בסיבובים מהירים .

1. המסנן הראשוני לפני המשאבה סתום .
2. יניקת אויר מצינור מקשר מהמסנן למשאבה .
3. חוסר שמן באגן .

מה תהיה התוצאה של מסנן שמן סתום חלקית ?

תהיה עליה בלחץ השמן והשסתום העוקף במסנן יפתח .

מה הסיבות לכך שמסנן השמן נפרץ ודולף חזק ומה הסיבה לכך שנורת אזהרה ללחץ שמן אינה נכבית מיד עם ההתנעה ?

פריצה של מסנן שמן נגרמת עקב לחץ שמן גבוה מדי כתוצאה משתום פורק לחץ תפוס במצב סגור . נורת אזהרה דולקת זמן ממושך אחרי ההתנעה בגלל חוסר שמן באגן , לחץ שמן נמוך , מסנן שמן סתום או שהתרוקן משמן כאשר המנוע היה כבוי זמן ממושך .

תן סיבה לכך ששמן המנוע הופך להיות בוצי .

מנוע שפועל תקופה ממושכת במצב קר , גורם להיווצרות מים בתהליך השרפה , אשר חודרים לבית הארכובה ומתחברים עם פיח וזה הופך לבוץ .

תן סיבות לדילול השמן .

הסיבה היא דלק שחדר לאגן השמן . מקורו במשאבת דלק פגומה או בהצפה של הקרבורטור .

מהן הסיבות לכך שלחץ השמן נבנה לאט לאחר החלפת מסנן שמן ?

משאבת שמן בלויה מתקשה למלא במהירות את המסנן החדש או חדר אויר למשאבה ואינו מאפשר לה לשאוב את השמן בקצב הדרוש .

נהג מספר שעקב אחרי צריכת השמן במנוע , והתברר לו שבנסיעה עירונית איטית אין צריכת שמן חריגה ואילו בנסיעה בין עירונית מהירה צריכת השמן גבוהה . הסבר את התופעה .

בסיבובי מנוע איטיים צריכת השמן קטנה , אבל ככל שהסיבובים מהירים יותר צריכת השמן עולה , בפרט כאשר הטבעות שחוקות .

כיצד תשפיע סתימה או חסימה במערכת אוורור בית הארכובה (נשם) על מערכת הסיכה ועל שאר מערכות המנוע ?

במקרה זה תהיה עליית לחץ חזקה בבית הארכובה , שתגרום לפריצת אטמים , איבוד שמן וכתוצאה מכך עלול להיגרם הרס של המנוע .

תן סיבות מיוחדות לצורך בהחלפת שמן במנוע דיזל .

מנוע דיזל יוצר יותר פיח בזמן שרפת הסולר שמקלקל את השמן ועלול לגרום לתפיסת טבעות בוכנה או סתימת מעברי שמן . כמו כן הגופרית שבסולר יוצרת חומצות שגורמות לקלקול השמן .

איזה תקלות במנוע דיזל מחייבות החלפת השמן ?

מרססים פגומים גורמים לחדירת דלק לאגן השמן , צינור עודפי דלק מפוצץ או משאבת הזרקה סדוקה .

מהם השיקולים בבחירת מחזיר שמן ?

1. הטמפרטורה של העבודה משפיעה על החומר ממנו הוא עשוי . למשל גומי רגיל מתקלקל
בטמפרטורה גבוהה מ – 80 מעלות .
2. כיוון הסיבוב של החלק .
3. סוג הנוזל שצריך לאטום (מים, דלק, שמן, גריז, גז) .

האם רצוי להגביר את לחץ השמן (במקרה שהלחץ נמוך מדי) ע"י חיזוק הקפיץ של שסתום פורק לחץ ? הסבר ונמק את תשובתך .

באם הלחץ הנמוך נובע ממסבים בלויים או משאבה בלויה , חיזוק הקפיץ לא יפתור את הבעיה . הבעיה תפטר באופן כזה , רק אם הסיבה היא שסתום תפוס או קפיץ חלש . ההסבר הוא שקפיץ השסתום משפיע רק על לחץ המרבי בסיבובי מנוע מהירים . בסיבובי סרק ובסיבובים בינוניים – השסתום סגור .

האם שמן 90 צמיג פי שלושה משמן 30 ?

לא . שמן 90 הוא שמן ממסרה ודרגות הצמיגות של שמני ממסרה מסומנות במספרים גדולים יותר משמני מנוע . שמן ממסרה 90 דומה בצמיגות לשמן מנוע 50 . לשמן ממסרות אוטומטיות יש צמיגות כמו לשמן מנוע 30 .

מה היתרונות של שמנים סינתטיים ?

לשמנים סינתטיים חיים ארוכים יותר בגלל תכונות הניקוי המשופרות יכולת שמירה על צמיגות לזמן ארוך יותר , יכולת שמירה נגד הרס מכני לזמן רב יותר . בגלל תכונות אלה מומלץ להשתמש בשמן זה בתנאי עבודה קשים במיוחד למשל באזור ים המלח שם המליחות באוויר גורמת לקורוזיה קשה .

כיצד תדע שמחזיר שמן מתאים לציר ?

על מחזיר השמן יש מספר , בתוך המספר מופיע קוטר חיצוני ופנימי של המחזיר מבנה ושם היצרן ונתונים נוספים . יש טבלאות שמסבירות את כל הנתונים . אם אין נתונים כלל , מומלץ למדוד את הציר ואת בית המחזיר ולבחור מחזיר שיכנס לבית בלחץ קל וקוטר פנים המחזיר יהיה מספר עשיריות ממ' קטן מהציר תלוי בקוטר הציר . כאשר מפרקים מחזיר שמן פגום מומלץ לבדוק את המסב של הציר ולהרכיב את החדש מעט עמוק או פחות עמוק .

תגובה 1:

  1. בנוגע לשמן רב צמיגות לדוגמה 10W40 לדעתי ההגדרה שכתבתה לא נכונה ."שהוא קר הצמיגות 10 ושהוא חם הצמיגות 40" .זה הוא שמו בצמיגות 10 ששומר על צמיגות זו בעליית הטמפ' עד ששמן שהיה 40 יגיע לטמפ' ויהפוך לדלילות של 10 . הצמיגות שלו לא עולה היא רק נשמרת כמעט קבועה בעליית הטמפ' . ראה שני גרפים צמיגות ביחס לטמפ' חבר קו ישר מ..10 עד נק' של מפגש 40 אשמח לקבל תגובתך אל amitkam@013net.net

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש