איך בונים מצגת

יום שבת, 9 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מערכת קירור

הסבר את המבנה ואת פעולתה של מערכת קירור בלחץ . הסבר את המבנה ואת פעולתה של מערכת קירור אטומה . מהן מעלותיה של מערכת הקירור האטומה ברכב ? מהו הטיפול הדרוש למערכת קירור אטומה , וכיצד בודקים את תקינותה וכיצד יש למלאה ?

מכסה המצנן בעל שני שסתומים המנוגדים זה לזה . השסתום הגדול מונע אובדן לחץ מים כל עוד לא הגיעה לנקודת הפתיחה שלו , כלומר , המערכת פועלת תחת לחץ ודבר זה מונע את רתיחת המים ויצירת קיטור למרות שהטמפרטורה היא מעל לנקודת הרתיחה . כאשר מתחממים המים ויוצרים לחץ בתוך המערכת . כאשר הלחץ גדול נפתח השסתום הגדול והעודף יוצאים לתוך הצינור הבירוץ אשר נמצא בתוך מיכל ומצטרפים למים במיכל הקליטה . כאשר המנוע מתקרר נוצר בו חוסר נפח מסוים בגלל אובדן המים הקודם ומתקבל תת לחץ שעלול לגרום נזק למצנן .עכשיו נפתח השסתום ומאפשר כניסת אוויר אטמוספרי דרך צינור הבירוץ .או זרימה מין המיכל לתוך המצנן עד להשוואת הלחצים דבר המבטיח שלא ייווצר חוסר מים במערכת .
יתרונן של מערכות קירור אטומות הוא בכך שניתן להעלות את נקודת הרתיחה של הנוזל ולעשות אותה בלתי תלויה בגובה ובלחץ האטמוספרי . במערכות פתוחות רותחים המים בגבהים גדולים כבר בפחות מ - 100 מעלות צלסיוס .
מערכת קירור אטומה היא מערכת שבה מחזור מים סגור , ועודפים נעים בין המצנן למכל העיבוי ואינם משתחררים החוצה . כל עוד אין נזילה , אין צורך בהוספת מים או טיפול כלשהו , אלא בהחלפת נוזל וניקוי מכסה תקופתית , לפי הוראות היצרן . כל עוד המנוע אינו מתחמם , כל בדיקה פנימית של מערכת הקירור מיותרת . מילוי המערכת נעשה כך : פותחים את מגופת המצנן וממלאים מים או נוזל מיוחד עד גובה צוואר המגופה . מתנעים את המנוע ומחכים עד הגיעו לחום פעולה תקין וזאת תוך הוספת מים מדי פעם לפי הצורך . רמת המים במכל העיבוי צריכה להיות בערך בגובה 8 ס"מ , כשהם קרים .

מהי או מהן יחידות חום המקובלות היום , מהי נקודת הרתיחה של המים ומהי נקודת הקפיאה ?

יחידות החום המקובלות היום הם : צלסיוס ופראנייט וקלווין .
נקודת רתיחה של מים בצלסיוס 100 מעלות , בפראנייט 212 מעלות ,בקלווין 373 מעלות .
נקודת הקפיאה של המים : בצלסיוס 0 מעלות , בפראנייט 32 מעלות , בקלווין 273 מעלות .

הסבר את הקשר בין נקודת הרתיחה של מי הקירור ללחץ הפועל על מים אלה . מדוע חשוב שרכב הפועל באזור הררי יהיה בעל מערכת קירור בלחץ ? באיזה טמפרטורה ירתחו מי הקירור במקרה שמכסה המצנן אינו אוטם ? לשם מה יש במכסה המצנן שסתום לחץ ושסתום תת לחץ ? תאר בפרוטרוט את מבנהו , אופן פעולתו ודרך בדיקתו של מכסה המצנן .

המים רותחים בטמפרטורה של 100 מעלות בלחץ אויר אטמוספרי שנמצא בגובה פני הים . השימוש במערכת קירור לחץ שמצוידת במכסה לחץ מגדיל את הלחץ במערכת הקירור לפי חוזק הקפיץ לשסתום המכסה הגדלת הלחץ מגדילה את נקודת הרתיחה של המים ואז אפשר להפעיל את המנוע בחום גבוה וזה משפר את היעילות . כמות המים במנוע קטנה יותר ואין עיבוד מים במיוחד בכיבוי המנוע .
כאשר עולים גבוה יותר בהרים לחץ האויר החיצוני יורד ואז המים רותחים בטמפרטורה יותר נמוכה ממאה מעלות צלסיוס התוצאה המים ירתחו ויפלטו מהמצנן . הוספת מכסה לחץ יגרום להגדלת נקודת הרתיחה והמנוע יפעל ללא תקלות .
כאשר מכסה לחץ לא אוטם המים רותחים ב 100 מעלות צלסיוס בלחץ אויר אטמוספרי אבל המנוע שתוכנן לעבוד בלחץ מי קירור בטמפרטורה גבוהה מי הקירור ירתחו מוקדם יותר וזה יגרום לאובדן מים שיגביר את התחממות המנוע .
השסתום הגדול במכסה בעל קפיץ חזק ביותר והוא ניפתח כאשר הלחץ ברדיאטור גבוה מהלחץ הרשום על המכסה כאשר החום עולה ומגיע לטמפרטורה גבוהה עולה הלחץ ועודף הלחץ בצורת אידי מים עובר למיכל העיבוי .
השסתום הקטן יותר בעל קפיץ חלש מחובך הפוך לשסתום הגדול והוא ניפתח כאשר הלחץ ברדיאטור קטן מהלחץ החיצוני . זה קורה כאשר המנוע מתקרר וחסרים המים שיצאו שהמנוע היה חם . אז המים ממיכל העיבוי חוזרים למנוע .המצב הזה חשוב כדי לשמור על הרדיאטור .
בדיקת מכסה לחץ בודקים בראיה שלמות אטמי הגומי וקפיצי השסתומים ובעזרת משאבת לחץ הבודקת מערכת קירור , בודקים באיזה לחץ נפתח השסתום במכסה .

לשם מה קיים נקב בשסתום התרמוסטט ומהו תפקידו של הענבל שמותקן בנקב זה בחלק מן התרמוסטטים ?

תהליך הנקב לשחרר אויר כשהמנוע קר והתרמוסטט סגור ואז ניתן למלא מים לכל חלקי המנוע .תפקיד הענבל למנוע סתימת הנקב . ולשחרר אויר או אדים .

מהם תפקידי מעבר העוקף את התרמוסטט במערכת קירור רטוב ? תאר את אופן זרימת המים במנוע בעל מעבר עקיף במצבים השונים של פתיחת התרמוסטט .

התרמוסטט במערכת זו מצויד בשני שסתומים . כאשר המנוע קר המעבר לרדיאטור סגור ואז ניפתח מעבר עקיף מראש המנוע למשאבת מים , מעבר קצר . ראש המנוע מתחמם נפתח מעבר לרדיאטור ונסגר מעבר עקיף למשאבת מים . בשיטה זו המים זורמים במנוע גם שהם קרים . ההתחממות אחידה ועל משאבת מים פועל פחות לחץ , ולרדיאטור חימום תא הנוסעים מגעים מים חמים .

מנה שתי בדיקות פשוטות , שהתרמוסטט אכן ניפתח. תאר את תהליך בדיקתו של מד חום מנוע ושל תרמוסטט . מהו תפקידו של התרמוסטט במערכת קירור רטוב ואיך הוא ממלא תפקיד זה ? מהו תפקיד הוויסות התרמוסטטי של מערכת הקירור ואילו סוגי תרמוסטטים משמשים במערכת הקירור ? מבחינת מבנה השסתום מוכרים שני סוגי תרמוסטטים , מהם , וכיצד הם בנויים ? אילו הן שלושת השיטות או הגורמים לפתיחת שסתום התרמוסטט ?

כאשר התרמוסטט במנוע , מסתכלים דרך פתח מילוי מים . כאשר המנוע חם צריך להיות זרימת מים ברדיאטור , וכאשר המנוע קר לא צריך להיות זרימת מים ברדיאטור .
כאשר התרמוסטט סגור תפוס המנוע מתחמם חזק הרדיאטור בעצמו קר ונשמעים רעמות מים במנוע .
כאשר התרמוסטט מחוץ למנוע , מכניסים אותו לכלי עם מים חמים והוא צריך להיפתח בטמפרטורה הרשומה עליו .
מוצאים את מד חום מנוע ותרמוסטט מכניסים למתקן מים עם מד חום תיקני ובודקים את פעולתו על ידי חימום המים ועוקבים אחרי שמהירות וקצב עליית הטמפרטורה יהיו אחידים וזהים בשני המכשירים . בתרמוסטט בודקים שהוא יפתח בטמפרטורה הנמוכה שחקוקה עליו .
תפקיד התרמוסטט הוא להביא את המנוע מהר ככל האפשר לחום הפעולה ולשמור אותו לאחר מכן בטמפרטורה זו . ההתקן חוסם את מעברו של גורם הקירור כל עוד המנוע אינו נמצא בחום הפעולה שלו.
תפקיד הוויסות התרמוסטטי הוא להגיע במהירות לחום הפעולה של 80 - 90 מעלות צלסיוס . התרמוסטטים שמשמשים במנועי רכב הם מסוג המפוחית , ממולאים בשעווה המתפשטת בחום , ובמתקן דו-מתכתי .
התרמוסטט המקובל הוא בעל שסתום אחד בלבד , עולה - יורד או להפך , לפי סוג המיתקן . שסתום יחיד זה מנתק את מעבר המים בין המנוע למצנן ומאפשר זרימת מים במעבר העקיף . לתרמוסטט המיוחד שני שסתומים נפרדים , האחד עבור מעגל הזרימה הגדול , והאחר עבור מעגל הזרימה הקטן .
1. מפוחית מכילה נוזל , שבהתחממותו נהפך לאדים שלחצם מיישר את המפוח ודוחף את השסתום .
2. במכל קטן נמצאת כמות של קריסטלים שמגדילים את נפחם כתוצאה מהתחממות , דבר שגורם לפתיחת השסתום בסיוע של מערכת מנופיות .
3. סליל דו-מתכתי מתפשט בהתחממותו ופותח את השתום .

תאר את פעולתו של תרמוסטט מפוח .

בתוך המפוח או המפוחית נמצא נוזל בעל נקודת ריתחה נמוכה . כאשר נוזל זה מתחמם הוא מתפשט , מיישר את קיפולי המפוחית ופותח על ידי כך את מעבר המים מן המנוע למצנן .

תאר את פעולתו של תרמוסטט שעווה .

מוט שסתום חרוטי נמצא בשרוול גומי המותקן בתוך גוף עמיד בלחצים , אשר ממולא בשעווה המגדילה את נפחה כאשר היא מתחממת .דבר זה גורם לכך שהמוט החרוטי נדחף כלפי חוץ והשסתום פותח את מעבר המים מן המנוע למצנן . קפיץ מחזיר את המוט למקומו בעת התקררות המים .

כיצד בודקים את תקינותה של משאבת מים המורכבת במנוע ? מה החשיבות של המרווח בין הכנפיים הפנימיות לבית המשאבה ? רשום שלוש תקלות מקובלות במשאבות .

מנעים את המנוע ומסתכלים שיש זרימת מים כאשר המנוע חם והתרמוסטט פתוח . בודקים חופש בציר המשאבה , רעש פעולה ונזילת מים מהציר . ובודקים גם את המתיחה של רצועה המניעה .
חשוב שהמרווח בין הרוטור לבין הכנפיים יהיה קטן כי ככל שהוא קטן יותר פחות מים חוזרים ליניקה וזרם המים חזק יותר .
התקלות המקובלות במשאבת מים הן :
1. מסב נהרס , רעש וחופש בציר המשאבה .
2. ציר המשאבה ניתק מהכנפיים , אין זרימת מים .
3. כרוזיה על גוף המשאבה .

כיצד אפשר לבדוק בצורה פשוטה , אם פנים המצנן אינו סתום ? תאר בפרוטרוט את אופן בדיקתו של מצנן המורכב ברכב בעל מערכת קירור לא אטומה בציון הכלים והמכשירים הנחוצים לפעולה זו .

בסתימה ברדיאטור מבחינים כאשר חלקו העליון חם יותר מאשר חלקו התחתון . כאשר מעלים את הסיבובים המים עולים בפתח המילוי .
מרכיבים משאבת לחץ מעלים את הלחץ ובודקים נזילות . באותו צורה בודקים גם את מכסה המצנן . אם רוצים לבדוק שלמות אטם ראש מניעים את המנוע ומסתכלים בעליית הלחץ במד הלחץ במכשיר .
תאר בפרוטרוט את צורת ניקויה של מערכת קירור רטוב .

מוריקים את המים מהמנוע כולל מערכת חימום תא נוסעים מוצאים את התרמוסטט ובודקים אותו פותחים ברז חימום מים לתא הנוסעים מחברים צינור מים ומזרימים מים בכיוון הפוך של הזרימה עד אשר המים יוצאים מפתח מילוי מים נקיים סוגרים את הברז ועושים בדיקת לחץ .

מנה לפחות חמש סיבות הקשורות ישירות במערכת קירור בנוזל והיכולות לגרום להתחממות יתר של המנוע .

1. תרמוסטט מקולקל וסגור .
2. סתימה במצנן .
3. משאבת מים לא תקינה .
4. אטם ראש מנוע לא טוב .
5. רצועה רפויה או קרועה .
6. מכסה מצנן לא אוטם .
7. סתימה בצינורות .

מנה לפחות חמישה גורמים לרתיחה מוקדמת של מי הקירור .

1. חוסר מים במערכת הקירור.
2. מצנן סתום על ידי לכלוך או אבן סיד .
3. התרמוסטט אינו פותח .
4. משאבת המים מקולקלת .
5. הרצועה מחליקה או קרועה .
6. הצתה מאוחרת .
7. מי קירור במצנן קפואים .

מדוע , משתמשים במנועים מודרניים במאיץ משאבת מים , מהו תפקיד הקדחים וכיצד מתגבר היצרן על מגרעתו הגדולה של מאיץ מסוג זה ?

מאיץ בעל כנפיים מעוקמות טוב לעבודה בסיבובים מהירים בסיבובים איטיים יעילותו יורדת מתגברים על המגבלה בהגדלת פתחי הכניסה ויצאה . תפקיד הקדחים להשוות את הלחץ בין שני ציידי המאיץ .

תאר כיצד מגבירה משאבת מים דולפת את השיתוך במערכת הקירור

כאשר ציר משאבה מים נוזל בסיבובים מהירים יחדור אויר ממקום זה למערכת הקירור וזה הגורם לחלודה במערכת הקירור .


באילו מקרים נהוג להשתמש במצנן בעל צינוריות המותקנות אופקית , כיצד בנוי מצנן זה ואיזו תוספת חייבת להיות במערכת מסוג זה ומדוע ?

ברכב מודרני שבו חרטום המכונית נמוך כדי לקבל מקדם גרר נמוך המצנן עריך להיות נמוך והצינוריות בו אופקיות לכן הרדיאטור נמוך מהמנוע ודרוש מיכל עיבוי שדרכו ניתן למלא מים המיכל נמצא במקום גבוה יותר ממכסה המצנן המשמש שסתום לחץ .

תאר את המבנה ואת אופן הפעולה של מערכת חימום פנים תא הנוסעים .

בפתיחת ברז מים חמים המים עוברים לרדיאטור חימום שנמצא בתא הנוסעים מפתח שלפני התרמוסטט . מרדיאטור החימום נשאבים המים למשאבת המים , מאוורר חשמלי המוצמד לרדיאטור מזרים אויר חם לתא הנוסעים .

מנה שני תוצאות שליליות של התחממות מנוע יתירה .

חימום יתר יגרום :
1. צלצולים במנוע ונזק לבוכנות ולטבעות , דטונציה או הצתה מוקדמת נוצרת מהחום הגבוה , שימון גרוע .
2. תפיסת בוכנה ,בוכנות עלולות להתעות בלי לחזור למצב הקודם .
3. הופעת סדקים בגוף המנוע והראש .
4. ירידה בכוח המנוע ,מנוע לא סוחב כי מילוי הנפח גרועה , האוויר הנכנס מתפשט כאשר הוא נפגש בחלקים
חמים מדי.

מנה שני תוצאות שליליות של מנוע הפועל כשהוא קר מידי .

הפעלת המנוע במצב קר תגרום :
1. כוח מנוע יקטן .
2. תצרוכת דלק תיגדל .
3. חומצות ומים שנוצרים בתהליך השריפה נשארים על דפנות הצילינדר וחודרים לשמן . השמן יתקלקל
ודפנות הצילינדר וטבעות הבוכנה ישתחקו במהירות .

מנה שני תוצאות שליליות של כניסה גז דחיסה או גז פליטה למערכת קירור .

חדירת גזים שרופים למים יגרום :
1. איבוד מי קירור והתחממות מי המנוע .
2. יצירת חומצות במערכת הקירור וחלודה במעברי מים במנוע .

מנה לפחות שלוש סיבות להיעדר זרימת מים או לזרימה חלשה .

הסיבות להיעדר זרימת מים או לזרימה חלשה הם :
1. רצועה רפויה .
2. שסתום תפוס במצב סגור .
3. רדיאטור סתום .
4. משאבת מים לא תקינה .
5. סתימה בצינורות .

מנה לפחות שבע סיבות לחוסר מים במערכת הקירור .

1. צנרת המים בלויה .
2. אטמים המאפשרים נזילה .
3. חישוקי צנרת לא מהודקים .
4. במחמם תא הנוסעים יש נזילה .
5. מכסה המצנן אינו אטום .
6. במשאבת המים יש נזילה .
7. ראש המנוע או צילינדר סדוק .
8. מצנן הסתום חלקית מעלה את הלחץ וגורם ליציאה מוגברת מן השסתום .
9. כניסת לחץ דחיסה או עבודה למערכת .

מה יכולות להיות הסיבות להעברת חום גרועה אל מי הקירור או אל האוויר החיצון ?

1. משקעי שריפה גדולים בתא השריפה או אבן על דפנות חלוקי המים מונעים העברת חום תקינה למי הקירור .
2. מצנן סתום בפנים או בחוץ מונעים העברת חום המים אל האוויר החיצון .


תאר מה תהיה השפעתו של קירור לא מספיק ושל קירור רב מידי על סיכת המנוע .

בקירור לא מספיק המנוע מתחמם צמיגות השמן יורדת ולא תהיה הפרדה מספקת בין החלקים והם השתרכו .וצריכת השמן תעלה .
בקירור רב מידי המנוע קר צמיגות השמן גבוהה מוצרי שריפה מים חומצות ודלק שלא נשרף יישארו על דפנות הצילנדר והבלאי של טבעות וצילנדר יגדל והשמן יתקלקל . לחץ השמן גבוה יותר ופורק הלחץ במשאבה ישחרר הרבה שמן ופחות שמן מגיע לשימון .

כיצד מווסתת טמפרטורה המנוע במערכת קירור אוויר ומדוע מעדיפים לייצר מנועים אלה ממתכת קלה ?
תאר את תכונותיה של מערכת קירור אוויר בפיקוח תרמוסטט .

כאשר המנוע קר פתח יציאת האויר לאחר קירור המנוע סגור ואויר אינו זורם כאשר המנוע מתחמם הפתח נפתח ואויר החם לאחר קירור מתפזר החוצה .הפתח נפתח או ניסגר בעזרת תרמוסטט .מתכת קלה כמו אלמיניום מוליכה חום טוב ומתקררת מהר .
המנוע מגיע במהירות לחום הפעולה שלו , כי עד לנקודה זו סוגר התרמוסטט את המעברים של אוויר הקירור .התקנת מספר תרמוסטטים מאפשרת קירור אחיד על ידי פיקוח על מספר דלתות אוויר בנפרד .

מהו הטיפול הדרוש למערכת קירור אויר ?

יש לבדוק את החלקים הבאים :
1. ניקיון צלעות הקירור .
2. שלמות תעלות זרימת האויר .
3. תקינות התרמוסטט ומדפי האויר .
4. שלמות המאוורר והחגורה המניעה .

מנה לפחות עשר סיבות היכולות לגרום לחימום יתר של מנוע מקורר אויר .

1. צלעות קירור מלוכלכות
2. מצנן שמן המנוע סתום או מלוכלך .
3. התרמוסטט "תפוס" .
4. רצועת מאוורר לא מתוחה הוא קרועה .
5. סתימה במערכת היניקה או הפליטה .
6. ההצתה לא מכוונת .
7. שסתומים לא מכוונים .
8. קרבורטור לא מכוון .
9. מסנן אוויר סתום .
10. מצתים לא מתאימים מבחינת דרגת החום .
מהן מעלותיה של מערכת קירור רטוב לעומת מערכת קירור אוויר

מעלותיה של מערכת קירור רטוב :
1. יחסית מנוע שקט .
2. מנוע גודל חיצוני קטן .
3. יותר קל לווסת חום .
4. חימום תא נוסעים .

חסרונתיה של מערכת קירור רטוב :
1. רגיש לקלקולים .
2. מספר רב יותר של חלקים .
3. מנוע כבד יותר .

מהן מעלותיה של מערכת קירור אוויר לעומת מערכת קירור רטוב

במנוע כזה אין כמעט צורך בטיפול ותחזוקה של מערכת הקירור . טמפרטורת הפעולה מושגת יותר מהר והמנוע יותר קל .

תאר את פעולתו של מד חום הקפילרי של מנוע .

בתוך מד חום קפילרי נמצא נוזל רגיש לחום בהשפעת החום הנוזל מתפשט ולחצו עולה והמונה הוא מד לחץ שמראה יחידת חום .

תאר את פעולתו של מד חום חשמלי של רכב .

מד חום חשמלי בנוי על עיקרון של דו-מתכת אשר משנה את שינויי המתח החשמלי בגלל שינויי טמפרטורה . המצב מוצג על גבי מד מתח חשמלי .

מדוע מותקנת משאבת מים דווקא בקו שבין המצנן למנוע ולא בין המנוע למצנן ?

זה גורם לכך שהמנוע יהיה תמיד מלא מים גם כשחסר קצת מים .

מה ניתן להבין כאשר מדובר על "קירור מנוע " ומהו ההבדל בין מערכת קירור אוויר קוטרית למערכת קירור אוויר צירית ?

קירור זה הוצאה חום מהמנוע אותו כמות חום שאינו הופך לעבודה מועילה .
קירור אוויר קוטרית הכוונה לזרימת אוויר מהמרכז לצדדים .
בקירור אוויר צירי הכוונה לזרימת אוויר דרך המרכז כמו מאוורר רגיל .

מהן תכונות המים ומהו ההבדל בין מים רכים למים קשים ? מהן הדרישות ממי הקירור ? לאיזה מנועים דרוש נוזל קירור או תוסף למי הקירור ?

מתחת לטמפרטורה של אפס מעלות צלסיוס המים מוצקים (קרח) . בחום של 100 מעלות צלסיוס המים נהפכים לאדים (גז) . המים אינם מוליכים . הם חסרי צבע , ריח וטעם . במים רגילים יש מלחים שונים , להבדיל ממים רכים שהם חסרי מלחים .
על מי קירור להיות ניקיים וחופשיים מסיד . רצוי שיהיה בהם חומר מונע חלודה ושיתוך , ובחורף חומר מונע קפיאה .
נוזל קירור חייב בכול המנועים המקוררים בנוזל . החומר חשוב במיוחד נגד רתיחת הנוזל הוא מעלה את הטמפרטורה הרתיחה ביחס לריכוז החומר הפעיל (אטילן דה גלוקול) שבו . זה חשוב במיוחד כאשר המנוע בעומס . חומר זה מוריד גם את טמפרטורה הקפיאה . חומרים נוספים שנמצאים בתוסף זה הם חומרים משמנים "לפחם" המשאבה . חומרים למניעת קורוזיה של אלומיניום וחומרים לשמירה על גומי .

מהן מעלותיו של המאוורר האוטומטי ? תאר את אופן בדיקתו של מאוורר אוטומטי .

במתקן זה מתחברות הכנפיים רק כאשר רוח ההתקדמות אינה מספיקה לקרר את המצנן . דבר זה גורם לחיסכון בדלק , להעלאת ההספק , להשגה מהירה של טמפרטורת הפעולה ולהפחתת רעש המכונית .
מאוורר אוטומטי אינו צריך לפעול , כלומר , אינו צריך להיות מחובר כל עוד המנוע קר , אבל עליו להיכנס לפעולה , כלומר , להיות מוצמד כאשר המנוע בחום פעולה ויותר . כדי לבדוק את המצמד שלו נהג כך : הפעל את המנוע בסרק מהיר עד הגיעו לחום הנדרש . דומם את המנוע ותוך הגנה על הידיים על ידי כפפות או סמרטוט , נסה לסובב את המאוורר בכוח הידיים . אם דרוש כוח רב לפעולה זו , סימן שהמצמד תקין .

על מה יש להקפיד בעת הוספת מים למנוע חם , ולמה יכולה לגרום רצועה רפויה ?

יש לפתוח את מכסה המצנן בזהירות כדי לא להיפגע מן המים הרותחים , ולהוסיף את המים לאט לאט כאשר המנוע פועל בסרק . רצועה רפויה מתבלה במהרה בגלל החיכוך המוגבר . משאבת המים והגנרטור מסתובבים במהירות מופחתת וכתוצאה מכך קטנים מילוי המצנן ויכולת הקירור .

תאר את ההבדלים שבין מצנן צינוריות , מצנן לוחיות ומצנן כוורתי .

במצנן לוחיות מוזרמים המים דרך תעלות שטוחות שיוצרו על ידי חיבור לוחיות נחושת או פליז . למצנן כזה יכולת קירור רבה , אבל הוא אינו עמיד נגד לחצים ותעלותיו הצרות נסתמות בקלות .
במצנן צינוריות עוברים המים דרך צינוריות מחומר דק מאד . להגדלת שטח הקירור מחוברות הצינוריות ביניהן על ידי לוחיות נחושת דקות . מצנן מסוג זה חזק מאד .
מצנן כוורתי דומה למצנן לוחיות אלא שהן מחוברות ביניהן באמצעות פסי מתכת דקים בצורה הדומה לכוורת . צורה זו מבטיחה שטח קירור מוגדל וחוזק רב .

מנה סיבות חיצוניות להתחממות מנוע – לא קשור למנוע ?

1. סגירה לפני המצנן ע"י לכלוך או רדיאטור מזגן לא מתאים .
2. חגורת מאוורר לא מתוחה או מאוורר חשמלי פגום .
3. כונס אוויר חסר או לא מורכב נכון .
4. בלמים תפוסים בצורה חלקית .

תגובה 1:

  1. תודה רבה על הסיקור המעמיק והנרחב! בהחלט שימושי מאוד ועזר לי להתכונן לבחינה שעשיתי בשבוע שעבר. אשמח אם תמשיך לשתף אותנו בנושאים דומים בעתיד.

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש